Page 12 - PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat-Nisan 2024
P. 12

PINARBAŞI

                                                                “Bizde bayramlar da savaşlar gibi top atımıyla
             Hasret şaha kalkar, gözler nemlenir              açılır; savaşı mı bayram diye, bayramı mı savaş diye
             Yürekte sızıdır gurbette bayram                  karşılarız; anlaşılmaz.
                                                                Öyle derin  uyuyanlar vardır ki onları bayram
             Efkâr ateşinde hüzün demlenir                    topları dahi uyandıramaz.
             Hicranın közüdür gurbette bayram
                                                                Şu dünyaya garip gelmiş, şu dünyadan garip gi-
                                                              decek öyle kimseler vardır ki on bayram bir araya
             Bayramı gurbette buruk kutlayan bir başka şair   gelse onlara hiçbir şey getiremez.
           de Şehriyar’dır. Şehriyar, Türk şiirinin en lirik-pas-  Bayramlar vardır ki geldiğine özür dileyerek gi-
           toral şiiri olarak gördüğüm “ Heyder Baba’ya Se-   der.
           lam” adlı şiirinde doğup büyüdüğü, derelerinde
           çimdiği köyüne ve doruklarına tırmandığı Heyder      Aramızda öyle insanlar vardır ki bayrama kapı-
           Baba Dağı’na olan özlemini şiire dökerken çocuk-   larını ilelebet kapamışlardır, açtıramazsınız.
           luğunun bayramlarını da hatırlar:                    Kapılar vardır ki kanatlarını ardına kadar açarak
                                                              bayramı beklemişlerdir; ömürlerince bekleyecek-
                                                              lerdir.
             Bayram yeli çardakları yıhanda,
                                                                Evler vardır ki bayram kapıda gözlerin siler de
             Novruz gülü, kar çiçeği çıhanda,                 gider.
             Ağ bulutlar köyneklerin sıhanda,                   Öyle eller vardır ki yakalasalar kurban diye bay-

             Bizden de bir yâd eyleyen sağ olsun,             ramı yatırıp keserler.
             Derdlerimiz koy dikkelsin dağ olsun.               Öyle insanlar vardır ki bayram, içlerinde en
                                                              mutsuzların adıdır.
             Edebiyatımızda bayram denilince “Süleymani-        Öyle sokaklar vardır ki, bayram korkmadan ge-
           ye’de Bayram Sabahı” adlı şiir akla gelmez olur mu?  çemez.
           Bu şiir, Süleymaniye gibi Türk İslam mimarisinin     Öyle kapılar vardır ki içerden ‘Kim o?’ diye so-
           zirvesi olan bir mabette bayram namazı kılan bir   rulduğu zaman bayram, adını söylemeye utanır.
           aydının bu muhteşem yapı altında medeniyeti ve       Öyle bayramlar vardır ki ziyarete değil, helalleş-
           tarihiyle bayramlaşmasıdır:                        meye gelmiştir.

             “Artarak gönlümün aydınlığı her saniyede           Öyle kimseler vardır ki el sıkmaya gelen bayram,
             Bir mehabetli sabah oldu Süleymaniye’de          ellerini avucunda günlerce tutsa ısıtamaz.
             Kendi gök kubbemiz altında bu bayram saati,        Öyle bayramlar olur ki, tokmak, hıncını davul-
             Dokuz asrında bütün halkı, bütün memleketi       dan almaktadır ve biz, ‘Bayram davulu çalınıyor.’
             Yer yer aksettiriyor mavileşen manzaradan,       zannederiz.”
             Kalkıyor tozlu zaman perdesi her an aradan.”
                                                                İşte tam da bu noktada Abdurrahim Karakoç’un
             Bayramın fert bakımından taşıdığı anlamın yanı   yankılanan dizeleri geliyor aklıma. Son dönem
           sıra bir de toplumsal yönü vardır ki bayramı bay-  Türk halk şiirinin büyük ustası Abdurrahim Kara-
           ram yapan da bu yönüdür. Zira bayramlar toplum-    koç, bayram üzerine en fazla şiir yazan şairimizdir.
           ların ortak değerlerini ve yaşantılarını, toplumsal   Hatırlanacağı üzere bayramlarda uzaktaki dost ve
           birlik ve beraberliği, barışı, dayanışmayı, kaynaş-  akrabalarımıza tebrik kartları gönderirdik. Rah-
           mayı sağlar. Bayramlar; farklılıkları, kırgınlıkları,   metli Karakoç’un tarafıma gönderdiği tebrik kar-
           kızgınlıkları ortadan kaldırır; insanları birbirine   tında yalnızca şu iki mısra bulunurdu:
           yakılaştırır, muhabbeti artırır.
             Bayram sevinçtir, coşkudur, neşedir, barıştır,     Ya bayramlar bayram olsun kurtulsun
           mutluluktur ama Arif Nihat Asya, toplumu oluş-       Ya takvimler cayır cayır yırtılsın
           turan bireylerin bayramı aynı şartlarda karşılama-
           dığını ve bazı vatandaşların ve semtlerin bayramı    Karakoç, insanların her geçen gün bayramları
           bayram gibi yaşamadıklarını belirtiyor bir yazısın-  özünden ayrı kutladıklarını ve âdeta tatil gibi al-
           da:                                                gıladıklarını görür ve bundan son derece rahat-

                                                              sız olur. “Kabukta bayram var, öze yabancı” diyen

                                                          10                                 2. Sayı Nisan 2024
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17