Page 11 - PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat-Nisan 2024
P. 11

PINARBAŞI

             Iyd-i ramazan revnak-ı bâzâr-ı cihandur”. Di-                                                               (Lâ edrî)
           yerek Ramazan Bayramı’nın cihan pazarının gü-        Hükümdar  şairlerimizden  Muhibbî  (Kanuni
           zelliği, parlaklığı ve süsü olduğunu, dolayısıyla   Sultan Süleyman), bir şiirinde Kurban Bayramı’n-
           insanların bu özel günde bütün üzüntülerinden      da sevgilinin (Allah’ın) yolunda kurban olduğunu
           kurtulmasına şaşmamak gerektiğini ifade eder.      ve Kâbe’yi ziyaretinde ihrama bürünüp onun hu-
             İşret  ve  eğlenceye  düşkün  şairimiz  Nedim,  ra- zurunda varlık elbisesinden, dünya derdinden sıy-
           mazanı güçlükle geçirdiğini ve bayramın gelmesini  rılmakla duyduğu sevinci ve coşkuyu ifade etmek-
           iple çektiğini gizlemiyor şiirlerinde:             tedir.



              “Neler çeker ramazân içre ıyde dek göresin        Iyd-ı kurban oldı ben kurbân-ı cânân olmışam
               Nedîm terk-i mey-i hoş-güvâr edinceye dek”       Herkesün bir şuglı var ben yâra hayran olmışam


             Bayramlar sevenlerin birbirini görmelerine fır-    Geydüm ihramı harîm-i kûyına vardum bugün
           sat vermesi bakımından da ayrı bir anlam taşır.      Terk idüp varlık libâsın cümle üryan olmışam
           İhtimal, nişanlılar hediye sepetini alıp nişanlısının
           evinin yolunu tutmuşlardır. Nitekim divan şiirinin
           şıpsevdi yürekli şairi Nedim de bayramdan istifa-    Mutaavvıf şairlerden Alvarlı Efe, bayramın ma-
           de etmek isteyenlerdendir. Bakın bir şarkısında bu   nevî coşkusunu vuslatta bulmaktadır:
           düşüncesini nasıl ortaya koymaktadır?
                                                                “Can bula cânânını

             Sevdiğim! Cânım! Yolunda hâke yeksan oldu-         Bayram o bayram ola
           ğum                                                  Kul bula sultanını

             Iyddir, çık nâz ile seyrane kurban olduğum!        Bayram o bayram ola.”
             Ey benim aşkında bülbül gibi nâlân olduğum
             Iyddir, çık nâz ile seyrâne kurbân olduğum!        Büyük mutasavvıf Hacı Bayram Veli de mutlak
                                                              sevgili Allah’ı kendi içinde bulmanın mutluluğunu
             Şair, bu şiirinde özetle sevdiğini bayram dolayı-  gerçek bayram olarak kabul ediyor:
           sıyla bulunduğu yerden dışarı çıkmaya davet edi-
           yor ve onu görmek suretiyle hem gönlüyle hem de      Bayram’ım imdi, Bayram’ım imdi
           gözüyle bayram yapmayı arzuluyor.                    Bayram ederler yâr ile şimdi
             Şiirlerinde Hataî mahlasını kullanan Şah İsmail    Hamd ü senalar hamd ü senalar
           de, bayramın kişinin sevdikleriyle hasret gidermesi   Yâr ile bayram kıldı bu gönlüm
           olduğu hususunda Nef’î’yle aynı düşünceyi payla-
           şıyor:
                                                                Rubai şairi Kenan Seyithanoğlu ise annesiz ge-
                                                              çen bayramların burukluğunu dile getiriyor mısra-
             Ey Hataî, ıyd-i ekberdür cemali dilberin         larında.
             Biz bu ıyd-i ekber’e kurbane gelmüşlerdeniz.

                                                                Sensiz neye benzer bayram anneciğim
             Şair günümüz Türkçesiyle, “Ey Hataî! En büyük      Dünyada en ulvi kavram anneciğim
           bayram, sevgilinin güzel yüzünü görmektir. Biz bu
           büyük bayrama kurban olmak için gelenlerdeniz.”      Rüyamda diyorsun ki gül artık.. gülmek
           diyor.                                               Öksüzlere bayram haram anneciğim
             Kimi âşıklar da kurbanı rakipten kurtulmak için
           fırsat bilmektedir. Âşık için rakipten daha güzel bir   Şair Mehmet Güneş; fakir, yârsız, anasız hüzün-
           kurban olur mu?                                    lü bayramlara bir de sılasız bayramları ekliyor ve
                                                              gurbette bayramın ne anlama geldiğini belirtiyor
             “Öldürürdüm yâr eşiğinde râkib-i kâfiri          şiirinde:
              Câiz olsa Kâbe’de hınzırı kurban eylemek”


                                                          09                                  2. Sayı Nisan 2024
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16