Page 7 - PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat-Nisan 2024
P. 7

PINARBAŞI

                                                     Mustafa KÖK


              “DEĞERLER EĞİTİMİ” AÇISINDAN DEMOKRATİK ZİHNİYETİN ÖNEMİ


             Konunun takdimi: Elbistan İlçe Millî Eğitim Mü-    1- Değerlerin Felsefi Tanımı ve Tasnifi
           dürlüğü geçtiğimiz şubat ayı içerisinde bir dizi kül-
           türel etkinlik düzenledi ve sonunda da iki ayda bir   Toplumların artan refah seviyesindeki artışa rağ-
           yayımlayacağını duyurduğu Pınarbaşı dergisinin ilk   men onları bir arada tutan moral değerler silsilesin-
           sayısını “Ali Akbaş Özel Sayısı” olarak çıkardı.   deki aşınma, son 20-30 yılda temel bir problem ola-
             26 Şubat 2024 tarihinde bizim de davetli olduğu-  rak tartışılmaya başlanmıştır. Biz burada, daha önceki
           muz etkinlikte 1975-1978 yıllarında yöneticiliğini   çalışmalarımızdan da yararlanarak değer kavramımı,
           yapmış olduğumuz Mükrimin Halil Lisesinde öğret-   değerler eğitimi ve bunların istismarını kısaca ele al-
           men ve öğrencilerine yönelik, hem okulun ismini ta-  dıktan sonra, ek bir değer olarak demokratik zihniye-
           şıdığı ünlü tarihçimiz hem de “Değerler Eğitiminin   te olan ihtiyacımız üzerinde durmak istiyoruz.
           Önemi” üzerine bir konuşma yapmamız istenmişti.      İTÜ Eğitim Vakfının genel ve isabetli şöyle bir ta-
             Elbistan Gençlik Merkezi salonunda gerçekleşen   nımı vardır: Değer, bir toplumda benimsenmiş ve ya-
           programda öncelikle ünlü tarihçimiz Ord. Prof. Mük-  şatılmakta olan her türlü duyuş, düşünüş, davranış ve
           rimin Halil Yinanç’ın şahsiyeti ve eserleri üzerinde   kuraldır. Değerlerin toplamı, kültürü oluşturur. Değer
           durduk. Merhumun çok yazmayan, “sohbet ehli bir    kavramını felsefî, psikolojik, sosyolojik ve ekonomik
           âlim” olarak bilinmesinin aksine çoğu kitaplaşma-  çerçevede ele almak mümkündür. Biz felsefî çerçeve-
           mış önemli eserler ortaya koyduğunu, 50. vefat yılı   de ele alacak olursak (çünkü konunun fark edilmeyen
           münasebetiyle TTK’nin merhumun bütün eserlerini    öyle bir boyutu var), bir ölçüt, bir kıstas anlamını öne
           yayımlama kararı aldığını, bununla birlikte 1.000 say-  çıkarmamız gerekecektir. Ve değerler felsefesini ele
           fayı aşkın tarih üzerine Makaleler’iyle iki cilt hâlin-  alan  disipline  felsefede  Aksiyoloji  dendiğini  ekleye-
           de 800 sayfalık Türkiye Tarihi-Selçuklular Devri adlı   lim. Onun yanında biz konuya insan felsefesi açısın-
           eserinin gün yüzüne çıkarıldığını, bunun yanında üç   dan bakmak istiyoruz.
           ayrı dilde tuttuğu binlerce sayfalık tarih notlarıyla   İnsan felsefesi değerler konusunu silsile hâlinde ele
           adım adım gezdiği Anadolu’da tespit ettiği binlerce   alır ki  bunlar insanî davranışlarımızı  yönetirler.  Üç
           tarihî kitabenin de yayımlanmayı beklediğini ayrıca   çeşit yönetici değerden bahseder:
           çok nadir, orijinal eserler, belgeler ve haritaları içeren
           özel kütüphanesinin de 2009 yılında varisleri tarafın-
           dan ilimiz KSÜ Merkez Kütüphanesine bağışlandığı-    1. Vasıta (araç) değerler,
           nı özetle ifade ettik. (Merkez kütüphanesi şimdi ünlü   2. Alışılagelmiş, gündelik (abitüel) değerler ve
           tarihçimizin adını taşımakta ve dijital ortama atılmış   3. Yüksek (gaye) değerler
           olması hasebiyle bütün dünyaca yararlanılmaktadır.)  Vasıta değerler, ilgi ve çıkar ilişkisine bağlı olan,
             Mükrimin Halil Bey programının akabinde, dinle-  maddî, ekonomik, faydaya ilişkin değerlerdir. Alışı-
           yiciler tarafından 1940’lı ve 50’li yıllarda İstanbul’da   lagelmiş değerler, adı üstünde alışkanlık, moda, gün-
           milliyetçilerin ağabeyi Elbistanlı Rahmi Eray hakkın-  delik zevkler ve geleneklere dair olanlardır. Yüksek
           da da bir nebze bilgi sunmamız istenince onun şah-  değerler ise, insanı insan yapan, hiçbir araca mahkûm
           siyetine dair de konuşmamız gerekti ama programın   etmeyen, salt değer olmaları itibariyle hayatımızı yö-
           ikinci ayağına bir cümlelik özet dışında vakit kalma-  neten ölçü ve kavramalardır: İyilik, bilgi, sevgi, saygı,
           dı. (Bu münasebetle not düşelim ki, Mükrimin Halil   doğruluk, dürüstlük, dostluk, adalet, güven, inanma,
           Bey’in isminin ilimiz Sosyal Bilimler Lisesine veril-  şeref, vb. Bunlara rahatlıkla, hatta özellikle merha-
           mesi çok yakışacaktı. Bu amaçla, İstanbul’da adına ku-  met, barış, diğerkâmlık gibi değerleri ekleyebiliriz.
           rulan Vakıf - ELMÜHAY- tarafından başvurulduğu     İyilik, bilgenin (hikmet sahibinin) gözünde sırf iyilik
           hâlde il sınırları içinde adını taşıyan mevcut lisemiz   içindir; bilgi gerçek bilim adamı (âlim) nezdinde sırf
           gerekçe gösterilerek yerine getirilmedi. Hem Mükri-  hakikat için araştırılır ve kazanılır; sevgi-saygı, doğ-
           min Halil Yinanç hem de Rahmi Eray adına kurula-   ruluk-dürüstlük-adalet, barış hepsi yüksek, yani gaye
           cak okul ve kültür merkezleri ilgili bürokrat ve Elbis-  değerlerdir, hepsi insan için, insanı insanca yaşatmak
           tanlıların vefakârlığını ümitle beklemektedir.     içindir. İnsan ise, filozof Kant’ın dediği gibi gaye var-
             İşte aşağıdaki metinde de o gün vakit kalmadığı  lıktır, hiçbir şeye araç yapılamaz.
           için yapamadığımız konuşmayı takdim ediyoruz:

                                                          05                                  2. Sayı Nisan 2024
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12