Page 8 - PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat-Nisan 2024
P. 8

PINARBAŞI

             2- Değerler eğitimi ve amacı                     lâk ve değerler felsefesi planında büyük ölçüde evren-
             Değerler Eğitimi’nin amacına gelince; aynı eği-  sel ilkelerle yönetilmekte, hemen her toplum kendi
           tim vakfının web sitesinde şöyle yazıyor: “Değerler   millî değerleri yanında bu evrensel ilkeleri içselleştir-
           Eğitimi, Yaşayan Değerler Eğitim Programı (Living   meye çalışmaktadır. Küreselleşmeyi aklımıza getir-
           Values Education) adı altında 1995 yılında Birleşmiş   meyelim; bu dünden bugüne böyledir: Vicdan sahibi
           Milletlerde uluslararası bir proje olarak uygulanma-  insanlar, Sokrates’in MÖ 399’da baldıran zehri içme
           ya başlanmıştır. UNESCO tarafından da desteklen-   mahkûmiyetine, keza Hallâc-ı Mansur’un MS 922’de
           mektedir. Programın amacı; iyi karakterli bireyler   taassupla idamına hâlâ için için ağlamakta, buna
           yetiştirmek, temel değerleri pekiştirmek, çocukların/  karşılık Gandi’nin 1922’de İngiliz yargıçlara karşı
           gençlerin kendilerine ve topluma yararlı olacak temel   meydan okuyuşuna ise alkış tutmaktadır. Fakat millî
           değerleri psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişimlerine   eğitimin belirlediği bu on adet kök değere bize göre,
           uygun olarak kazanmalarını sağlamak, onlara kazan-  demokratik zihniyet (demokratik tutum) kavramı da
           dıkları değerleri davranışla ifade etmeleri yönünde   bir değer olarak eklenmeliydi. “Niçin’ine en sonunda
           fırsat vermek, karakter ve değerler eğitiminin ailede   geleceğiz!..
           ve okulda paralel bir şekilde işleyişini sağlamaktır.  Değerler eğitiminin millî eğitimimizde en çok iliş-
             Söz konusu bu değerlerin eğitim müdürlükleri ve   kili olduğu - dokuzuncu sınıf Din Kültürü ve Ahlâk
           okullarca hazırlanacak projeler yoluyla işlenmesi,   Bilgisi’nin - 2017-2018 müfredat programına baka-
           içselleştirilmesi öngörülmektedir. BM ve UNESCO    lım. Bu müfredatın beşinci ünitesi doğrudan doğruya
           nezdinde bütün milletler günümüzde değerlerin      değerlere tahsis edilmiş ve şu konular etrafında işlen-
           aşınmasına  karşı  çareler  aramaktadır.  Bir  taraftan,   mesi öngörülmüştür:
           insanoğlu bilimde ve teknolojide, özellikle bilişim   “Değer Nedir ve Nasıl Oluşur? Değerlerin Oluşu-
           teknolojisi denilen alanda ve haberleşmede günümüz  muna Dinin Etkisi, Örf ve Âdetlerin Dinle İlişkisi,
           için bilmem şu kadar gelişmeler sağladı denmekte;  Ahlakî Değerlerin Dinle İlişkisi, Kişilik Gelişiminde
           diğer taraftan açlığın, sefaletin, tahakküm ya da vekâ-  Değerlerin Etkisi, Toplumu Birleştiren Temel Değer-
           let/vesayet savaşlarının yol açtığı iç çatışma ve katli-  ler, Vatan ve Ülkü Birliği, Bayrak ve İstiklâl Marşı,
           amlar vicdanları daha çok kanatmaktadır. Dinler,  Hürriyet ve Bağımsızlık, İnsan Haklarına Saygı, Millî
           mezhepler ve ırklar arası yaratılan taassup ve sapkın-  Seciye Kavramı ve Atatürk” vb. Görüldüğü gibi, muh-
           lıklar giderek artmakta. Soğuk savaş dönemi bittik-  telif konular halinde ortaya konulan bütün bu değer-
           ten bu yana ve özellikle son 30 yıldır Ortadoğu’da ve  lerin tanımından tutun da nasıl kazanıldığına, karak-
           Afganistan’da olup-biten dramlar, daha sıcak şekliyle  ter eğitimindeki yerine, toplumsal işlevlerine kadar,
           Filistin, Doğu Türkistan, Arakan ve Ukrayna’da olan  millî karakterden milletler arası değer hiyerarşisine
           facialar önümüzde durmaktadır. Özetle değerler eği-  uzanan özellikleri ele alınsın istenmekte, en önemlisi
           timinden beklenen ya da murat edilen şey yıpranan,  de birçoğu aşkın bir değer alanı olarak dinle ilişki-
           erozyona uğrayan, tek kelimeyle hayata hükmetme  lendirilmektedir.  Gerçekten de yukardan beri işaret
           yeteneği azalan değerlerin pekiştirilip içselleştirilme-  ettiğimiz üzere bütün bunların kazanılmasında aşkın
           si yoluyla hayata hâkim kılınma çabası içinde olmak-  değer dünyası olarak dinin ve moral değerlere ilişkin
           tadır.                                             eğitimin rolü inkâr edilemez.
             3- Türk Millî Eğitiminde Değerler Eğitimi          Ancak burada ilâve bir paragraf açmak ve gerek
             Şimdi de Türk milli eğitiminin 2017-2018 yeni    din gerekse ahlâk öğretiminin temellendirilmesi için
           öğretim  yılından  itibaren  işlemeyi  ve içselleştirme-  felsefe eğitimine olan ihtiyacımızı vurgulamak isti-
           yi öngördüğü on adet “kök değere bu açıdan baka-   yoruz. Eğer felsefe eğitimiyle iç içe bir din ve ahlâk
           lım. Bilindiği gibi bu değerlerin hangileri olduğunu   öğretimi veremezsek, genç vicdanları taassubun cen-
           bizzat zamanın millî eğitim bakanı İsmet Yılmaz, 18   deresinde boğabiliriz. Bize göre, hakikat sevgisi ve-
           Temmuz 2017’de gerçekleştirdiği basın toplantısın-  rilmeyen genç vicdanalar yüksek değerlere bağlana-
           da açıklamıştır: Açıklanan on adet kök değer şöyle:   mayacakları gibi, değerler eğitiminden de yeterince
           “Adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı,   nasibini alamayacaklardır.
           sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik”.
           Görüldüğü gibi bunlar, gerek dinlerin gerekse insan   ğerlerden birisi nedir deyince akla ilk olarak Hz. Musa’ya gönderilen
           felsefesinin, hayatımızı yöneten yüksek (gaye) değer-  “On emir” gelse de, benzer öğütler –öncesi ve sonrasıyla - Antik Mı-
           leriyle üslûp ve kavram kadrosu bakımından büyük   sır’ın Ölüler Kitabı veya Çivi Yazısı Tabletlerinden Kur’an’ın emir ve
           bir benzerlik göstermektedir.   Çünkü toplumlar, ah-  yasaklarına kadar birçok din ve doktrin için genelde söz konusudur.
                                      1
                                                              Geniş bilgi için bkz: Ö. F. Harman, “On Emir” md. TDV. İslam Ansik-
           1  Dinler Tarihinde bilinen adıyla yazılı olarak en eski dinî-ahlâkî de-  lopedisi, Cilt: 33, 2007, İstanbul
                                                          06                                 2. Sayı Nisan 2024
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13