Page 44 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 44
PINARBAŞI
Yunus Kara
ALİ AKBAŞ; TURAN UFUKLU BİR ŞAİR
“Şiir beni yiyerek beslenir.”
Kâinattaki bilginin üç temel kaynağının “vahiy, Anneciğim
icat ve ilham” olduğu fikrinden hareket edersek bi- Aç beni, oku beni
zim coğrafyamızda ilhamdan aslan payını alan ve Basmadan uyku beni.
bu yolla kültür dağarcığımıza unutulmaz eserler …..
kazandıran şehirlerin başında gelir Kahramanma- Ali Akbaş’ın 1991 yılında Türkiye Yazarlar Birli-
raş. Ali Akbaş da Kahramanmaraş’ın ilham pına- ği tarafından “Yılın Çocuk Edebiyatçısı” seçilmesi
rından kana kana içen şairlerimizdendir. O yüzden de bunun ispatı niteliğindedir. Ancak “gerçek şiir,
Ali Akbaş’ın şiiri; yakaladığı imgeler, söyleyiş, keli- herkesin kendi birikimi açısından zevk aldığı ve
me seçimi ve derinlik anlamında okuyucuyu sözün bir şeyler anladığı şiirdir” düsturunca onun bu şi-
en efsunlu vadilerine götürme kudretine sahiptir. irlerinden sadece çocuklar değil her yaştaki ve her
Ali Akbaş, dünden aldıklarını günümüz dün- seviyedeki okuyucu zevk almakta ve kendi birikimi
yasında kendi ilhamı ile yoğurup, yarının şiirini oranında faydalanmaktadır.
yazan adamdır. Kaynağı mutlaka Elbistan, Kahra- İlk şiirlerini çocuk sayılacak yaşlarda yazar, şiir
manmaraş ve hatta Çukurova olsa da o, bu temelin alanındaki ilk ödülünü de yine aynı yaşlarda alır.
üzerine modern şiiri usta bir terzi mahareti ile giy- Bir yarışmada dereceye giren şiiri Kahramanmaraş
dirmeyi başarmıştır. “Elbistan’ın geleneksel şiirinin Lisesi Marşı olarak kabul edilir.
üzerine Cahit Külebi’yi, Behçet Necatilgil’i, Şehri- Türk Dünyası’na en çok şiir yazan ve Türk Dün-
yar’ı inşa ederek kendi üslubunu bulmuştur.” yası’ndan Türkiye Türkçesine en çok şiir çeviren
2013 senesinde Kahramanmaraş Büyükşehir şairdir Ali Akbaş.
Belediyesi tarafından düzenlenen Sezai Karakoç Beslendiği kaynak tamamen Türk’ün milli ve
temalı şiir şöleninde aynı sahneyi ve hatta aynı otel manevi değerleridir. Edebiyat Ufku dergisine ver-
odasını paylaştığım, edebiyatımızın usta kalemi diği bir röportajda okumaktan bıkmadığı başucu
Ali Akbaş’ı bu vesile tanıma fırsatı bulmuş, mü- kitapları arasında, “Kur’ân-ı Kerim, Dede Korkut
tevazı kişiliği ve şiirinin kudretine yakından şahit Hikâyeleri, Yunus Emre Divânı, Mevlânâ ve Kara-
olmuştum. caoğlan’ın şiirleri, klasikler, Ahmet Haşim’in nesir-
Ali Akbaş, az yazan şairlerimizdendir. Ancak leri, Montaigne, Sait Faik, Bahattin Özkişi ve Cemil
onun az yazması işi savsaklaması veya şiire /ede- Meriç’i” sayar.
biyata gerektiği kadar vakit ayırmamasından de- Şairin Türklük Bilinci ve Tarih temaları ile ilgili
ğildir. O, ince eleyip sık dokuduğu için az yazar. şiirleri daha çok Erenlerin Divanında kitabında yo-
O, her dörtlüğü, her mısrayı ve hatta her kelime- ğunlaşmaktadır. Şairin Erenlerin Divanında isimli
yi şiir tezgâhında tekrar tekrar dokuduğu için az kitabında yer alan “Kutlu Taş” şiirinde Turan fikri
yazar. Onun için önemli olan nicelik değil nitelik- konusundaki sadakatini ve Turan’a giden yolun ta-
tir. Onun, “şiir beni yiyerek beslenir” sözü tam da rifini buluruz:
bunu ifade etmektedir.
İlmek ilmek, nokta nokta işlediği şiir dünyasın- “İşte şu ince yol gider Turan’a,
da en çok aşk, yalnızlık, Allah ve din, ölüm, Türk- Bir mızrak ormanı tuğlar gölgesi.
lük bilinci ve tarih gibi temalarını işler. Savaşlar döş döşe kıran kırana,
İlk şiirlerinde ağırlık çocukların dünyasıdır. Duyuluyor ok ıslığı nal sesi.”
Sanki şiirle çocukların elini tutarak onları edebiyat …..
dünyasına çekmektir amacı. Yine 1990 yılında Türk Yurdu dergisinde ya-
yımlanan “Göygöl” şiirinde Ali Akbaş bir suyun
Anneciğim, berraklığında kurduğu tuvale koca Türk dünyası-
Düşümde bir kuşmuşum, nı resmeder. Bu şiirde binlerce yıllık Türk Tarihi
Kucağından uçmuşum. de vardır, Türk destanları da… Bir Nevruz sabahı
Anneciğim, Gence’den geçerek tırmandığınız Kafdağlarında
Düşümde bir mektupmuşum, Tepegöz’ü görmeniz de mümkündür bu şiirin mıs-
Gideceğim yeri unutmuşum. raları arasında:
44 1. Sayı Şubat 2024