Page 41 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 41
PINARBAŞI
her tür ve biçimde şiir yazmış ama hecenin farklı hâlidir. Çünkü Elif, İslamiyet’i; Umay Türklüğü
kalıplarında da serbest nazımda da oldukça başarılı sembolize eder. Elif, Kur’an-ı Kerim’in indirildiği
görünüyor. Beni en çok cezbeden ise şiirlerin sela- dildeki alfabenin ilk harfi oluşu; doğruluğu, dü-
seti oldu. Sırf bu yüzdendir ki “Çocuklar için ya- rüstlüğü sembolize edişi yönüyle İslamiyet demek-
zılmış bir eseri büyükler de severek okumuyorsa o tir. Umay ise eski Türk inancında doğum anında
eser kötü bir eserdir.” diyen Ali Akbaş’ın iyi şairler annelere ve bebeklere yardım eden melektir. Yani
arasında anılması gerektiğine olan inancım tamdır. Akbaş’ın bu iki sözcüğü rastgele seçtiğini katiyen
Onun şiir köşkünün anahtar sözcükleri Türk, düşünemeyiz.
Türkçe, Türk İslam kültür dairesinde bir anıt gibi Bir şair gösterin ki toplumcu yönü olmasın. Ali
yükselmiş kavram ve kişilerdir: Türkü, masal, des- Akbaş’ın en büyük yarası Türk İslam coğrafyasının
tan, yayla, siyeç, leylek, gül, bülbül, dağlar, ninni, acısıdır ancak bunun dışında kendi kültürel çizgi-
Turan, Mevlana, Hacı Bektaş, Ahi Evran, Yediler, leri içinde de evrensel değerler içinde de toplumcu
Kırklar, Yunus, Hacı Bayram, Elif, Umay ... yönünün bulunduğunu inkar edemem.
“Ve sonra akın akın / Uzağı yakın eden atla- “Büyüyüp bayrağa gönder olasın / Askerde
rıyla / Türkler geldi Anadolu’ya / Hükümran orduya önder olasın / Türklüğe yaraşır bir er
oldular toprağa suya / Kılıçları keskin, bilekleri olasın / Gözümüz arkada kalmasın bebek”
15
kaviydi / Lâkin tülbentten yufkaydı yürekleri / “Torosların tepesinde / Yeni yetme bir ardıcım
Avları herkese müsaviydi.” / Ben yanarsam orman yanar / Çamlıbel’e sığ-
9
“Sümbül / Bir sülüs besmeledir / Ulu mabetler- maz acım” 16
de süs / Buram buram Türk kokan / Sultanlar “Vakitsiz ölürse çocuklar / Bir yer altı nehri do-
tuğrasıdır sümbül” ğar / Anaların toprağa sızan gözyaşlarından” 17
10
“Ne bileyim.../ Diye başlıyor nutkuna Selda / “Bizler derin uykudayken geceleri / Birileri ha-
Bir meleğin ağzında Türkçe kanatlanıyor” 11 vayı zehirliyor / Şifresini bozuyor hücrelerin /
Güvercinlere arsenikli yemler serpiyor / Hor-
Ali Akbaş’ı gelenek içinde bir yere dahil etmek mon zerk ediyor yediğimiz meyvelere / Yarın bir
gerekirse onun Türkçü ve memleketçi çizgideki bomba gibi / Elimizde patlarsa elmalar, porta-
şairlerin içine alınması gerektiğine inanıyorum. kallar / Şaşırmayın” 18
Çünkü o gücünü Türkçenin konuşulduğu tüm “Bizi her afetten koruyan bir perdeydi ozon /
coğrafyalardan ve özellikle Anadolu’da kendini Lakin bilinmedi kıymeti / Gitgide artıyor güne-
bulmuş Türk İslam mozaiğinden almıştır. Mehmet şin harareti / Kutuplarda eriyen buz dağları /
Emin Yurdakul’un Ey Türk Uyan’ı ile Kemalettin Kıyametin alameti / Şaşırmayın.” 19
Kamu’nun Bingöl Çobanları ve Faruk Nafiz’in Han “Taraf taraf olunca ehl-i dünya / Zavallıyı, ze-
Duvarları şiiri “şiir anlayışları”nın bir çeşit sentezi- bunu seçmişiz biz” 20
dir Ali Akbaş. “Dünyanın bütün öksüzleri / Sizlerle ağlaşmak
istiyorum” 21
“Üstümüz yayla göğü / Altımız yurt toprağı / “Ninni iyiye güzele / Ninni dünyamız düzele” 22
Büyü bebeğim büyü / Ekmeğin gül yaprağı /
Soframız kuş sofrası.” 12 Şairlerin dünyaya, çağa, olaylara ve olgulara
“Hadi düşelim yollara / Hiç gidip gelmediğin / bambaşka bir gözlükle bambaşka bir açıdan bak-
Dağ aşalım / Çay geçelim / Bilip de bilmediğin / tıkları muhakkak. Ali Akbaş da bu farklı bakışını
Bilmediğin köyümü gör” 13 dizelerinde ete kemiğe büründürmüş. Bunu yapar-
“Uçtuk uçtuk beşikten / Kanadımız ışıktan / ken zamanın kanayan yaralarını da unutmamıştır.
Şakacıktan kuş olduk / Kuş olduk şakacıktan /
Yıldız güzel ay güzel / Elif’le Umay güzel.” 14 “Böyle bir ağaç olmaz mı diyorsun / Ama ben
gördüm / Yarısı yeşil yarısı mordu / Üstünde bir
Elif ve Umay sözcüklerinin bir aradalığı şairin
gönlünün de zihniyetinin de şiirde somutlaşmış 15 Ali Akbaş, Masal Çağı, Anakara, Yonca Matbaası, 1.Baskı, 1983, s.47
16 Ali Akbaş, Kuş Sofrası, Ankara, Bengü Yayınları, 2016, 4.baskı, s.39
9 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.60 17 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.58
10 Ali Akbaş, Masal Çağı, Anakara, Yonca Matbaası, 1.Baskı, 1983, s.16 18 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.63
11 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.105 19 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.65
12 Ali Akbaş, Kuş Sofrası, Ankara, Bengü Yayınları, 2016, 4.baskı, s.3 20 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.117
13 Ali Akbaş, Kuş Sofrası, Ankara, Bengü Yayınları, 2016, 4.baskı, s.50 21 Ali Akbaş, Bütün Şiirleri, Ankara / Altındağ, Bengü Yayınları, İlaveli 2.baskı, s.122
14 Ali Akbaş, Kuş Sofrası, Ankara, Bengü Yayınları, 2016, 4.baskı, s.11 22 Ali Akbaş, Kuş Sofrası, Ankara, Bengü Yayınları, 2016, 4.baskı, s.9
41 1. Sayı Şubat 2024