Page 22 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 22

PINARBAŞI

                                                     Bedri Özçelik

              OLDUĞU GİBİ GÖRÜNEN, GÖRÜNDÜĞÜ GİBİ OLAN BİR ŞAİR: ALİ AKBAŞ

             Münevver bir kimliğe sahip olan kültür insanı  isminde de dini bir çağrışım söz konusudur. De-
           ve Anadolu bilgesi Ali Akbaş,  şiirlerini  yazarken  ğirmenin dönüşü ile zikreden dervişin dönüşü
           kültürü meydana getiren dil, gelenek-görenek,  arasında bir ilişki kurulur. Aşağıdaki mısralarda bu
           örf-adet, töre, tarih, coğrafya ve din gibi birçok  sembol şöyle ele alınmıştır:
           unsurdan faydalanmıştır. Din ve coğrafya kültürü
           meydana getiren en önemli unsurlardan sayılmak-        “Kapısında kör fener/İki yanar bir söner/Sular
           tadır. Her şiirin bir coğrafyası, her coğrafyanın da   akar taş döner/Taş döndükçe baş döner/Değir-
           şiiri vardır. Akbaş, sadece Anadolu coğrafyasının      menci Hayrullah/Bismillah/Bismillah”
           değil bütün gönül coğrafyasının şairidir. Bin yıldır
           Anadolu’da hüküm süren Müslüman Türk milleti-        Aslında besmele her duygu durumunda dil-
           nin bir ferdi olarak şiirlerini oluştururken kültürün  lerden düşmeyen bir zikirdir Anadolu insanının
           din unsurunu şiirlerine ilmek ilmek işlemiştir. O,  kültür dünyasında. “Değirmende Gece” şiirinde,
           şiirlerinde İslam dininin kavram ve sembollerine  Hayrullah korktuğunda ve öfkelendiğinde bir anda
           yer  vermiştir.  Dini  muhtevaya sahip  eserlerinde  Bismillah der. Gece vakti değirmende sıra bek-
           İslami fikir ve portrelere yoğunlaşmıştır. Akbaş,  lemek, çalışmak zordur. Değirmenci Hayrullah,
           bu tür şiirlerini meydana getirirken Türk-İslam  makinelerin gürültüsünden hiç kimseyi duymaz.
           düşüncesi, Türk-İslam coğrafyası, tabiat unsurları,  Kendini besmelenin koruması altına alır. Hayrul-
           toplumla ilgili hususlar ve çocuk dünyası gibi konu- lah bu yönüyle Müslüman Anadolu insanının tipik
           larından faydalanmıştır. Onun gönlü Allah aşkıyla  özelliklerini gösterir.
           dolup taşmaktadır. O; sade, samimi, bozulmamış
           bir Anadolu insanı olarak hayat sürmekte ve dini       “Şıngır mıngır cinniler/Arıstaktan indiler/Eşek-
           duygularını sadece şiirleriyle değil aynı zamanda      lere bindiler/Bunu gören köylüler/Köşelere sin-
           hayat tarzıyla da göstermektedir. Akbaş’ın şiirleri    diler/Değirmenci Hayrullah/Bismillah/Bismil-
           imgeler taşıması bakımından önemli olduğu gibi         lah”
           bir olay nakletmesi bakımından da önemlidir.
           Olayları naklederken de şiiriyetten vazgeçmemek-     Akbaş, dini temaları çocuk şiirlerinde de te-
           te, olayın geçtiği mekân, olayı yaşayan varlıklar ve  rennüm eder. “Bebeğe” adlı metinde şair, bir baba
           olayın geçtiği zaman unsurları şiirlerinde canlı bir  olarak bebeğin Allah tarafından verilen bir hediye
           şekilde yer almaktadır.                            olduğunu dile getirir. Bu yüzden Allah’a şükreder.
             Bu çalışma; olduğu gibi görünen,  göründüğü  Ona hayat veren Allah`a, onu dünyaya getiren an-
           gibi olan, etrafına güven bahşeden, töresini unut- neye minnettar olduğunu belirtir. O, bebeğin bü-
           mayan, görüşüp konuştuğunuzda huzur veren,  yüyüp vatan ve millet sevdalısı olmasını diler. Bu
           Anadolu bilgesi, Oğuz’un Korkut’u olarak bilenen,  duygularını şöyle dile getirir:
           inanan, inandığı gibi yaşayan şair Ali Akbaş’ın şi-
           irlerindeki dini unsurlara dikkat çekmek amacıyla      “Seni bana anan armağan etti/Öpüp kokladı-
           hazırlanmıştır. Söz konusu çalışmada, onun bazı        ğım almasın bebek/Tanrım yuvamızı şâduman
           şiirlerinde yer alan dini unsurların tespiti yapılmış   etti/ Elimizden geri almasın bebek”
           ve bu unsurların bulunduğu şiirlerden örnekler ve-
           rilmiştir.  1                                        Şaire göre inanç, dar kalıplarla anlatılamaz ve
             Ali  Akbaş,  Türk-İslam  kültürü  içinde  yetişmiş  yaşanamaz. O, kâinattaki her zerrede var olan ha-
           önemli bir sanatçıdır. Onun kişiliği bu kültürle  kikati, güzelliği, estetiği idrak eder, anlar ve bunu
           şekillenmiştir. Bu yüzden şiirlerinde İslam dini- imana, inanca dönüştürür. Şairin gönlünde hayat
           nin sembolleri yer almaktadır. Besmele bu sem- bulan çocuk, Allah’a ve Peygamber’e inanır. Şairin
           bollerden biridir. İslam inancında “her işin başı  dünyasında bu çocuk, kendisine en yakın olanın
           besmeledir”. Şair, bunu hayatında şiar edindiğini  Allah olduğunu bilir. O, şiirlerinde çocuk diliyle
           “Değirmende Gece” şiiriyle gösterir. O, şiirinde  annesiyle, babasıyla, kardeşiyle konuşur. “Uykuya
           Değirmenci Hayrullah adlı bir şahsın hayatından  Doğru” şiirinde uyumadan önce annesinin dualar-
           kesitler sunarak bu inancını yansıtır. Hayrullah  la kendisini Allah’a emanet etmesini ister.
           1 Akbaş, A. (2015). Bütün Şiirleri, Bengü Yayıncılık: Ankara
                                                          22                                 1. Sayı Şubat 2024
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27