Page 25 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 25

PINARBAŞI

           su şiirde yer alır.                                    sana yakışan ey şehir,/ Kızıl kan değil.

                 “Her şiirde çarmıha gerilirim hoyrat eller-    İnandığını söylemekten çekinmeyen Akbaş, dini
               de//Mesîh’e hem dem olur,/Göklere seyran ede-  bir emir olan başörtüsü hakkındaki duygu ve dü-
               rim/Her şiirde kendimi berdâr ederim/Ölürüm,  şüncelerini de inandığı gibi dile getirir. “Başörtüsü”
               yeniden dirilirim ben/Yeniden”                 şiirinde  onu  bağımsızlığın  sembolü  olarak  kabul
                                                              eder ve onun yasaklanmasından dolayı duyduğu
             Ali Akbaş’ın yazdığı ve 2009 yılında Kudüs’ün  hüznü aksettirir. Başörtüsünün Nene Hatunların
           İslam Dünyası Kültür Başkenti ilan edilmesi ve- süsü olduğunu şöyle ifade eder:
           silesiyle ilk defa Şam’da düzenlenen programda
           okuduğu “Ana Şehir” isimli şiiri de dini unsurların    “Yemenidir yaşmaktır/Bayraktır başörtüsü/
           yoğun olarak dile getirildiği metinlerden biridir.     Şimdi öz  vatanında/Tutsaktır  başörtüsü//Zu-
           Akbaş, tam bir Müslüman hassasiyetiyle slogana         lümdür gelir geçer/İnanan kalmaz naçar/Kuytu
           kaçmadan, samimimi bir eda ile insanlık ve İslam       sularda açar/Zambaktır başörtüsü//Yine yollar
           için kıymetli olan bu kutlu beldeyi anlatır. Bu şiir-  kesildi/Dershaneler basıldı/Bir kız gözünü sildi/
           de şair, Kudüs’ün dini ve tarihi yönüyle ne derece     Islaktır başörtüsü//İdealler arzular/Yasağa na-
           önemli olduğunu, birçok inancı içinde barındırdı-      sıl sığar/Her gün yeniden doğar/Şafaktır başör-
           ğını dile getirir. O, eserinde Kudüs’te bulunan ve     tüsü//Düşme arsız izine/Kanma yalan sözüne/
           Müslümanların ilk kıblesi olan Mescid-i Aksa’dan       Bacımın gül yüzüne/Yapraktır başörtüsü//Bey-
           bahseder. Bunun yanında dini kimliği olan önemli       zadeler şaşıdır/Ne görür ne işitir/Bu bir kimlik
           şahsiyetleri anar. Aynı zamanda Yahudilerin Ku-        işidir/Bir haktır başörtüsü//Hayâsı el örgüsü/
           düs’e kan ve gözyaşı getirdiğini ifade eder. Yahudi-   Namusun tel örgüsü/Nene Hatun’un süsü/Hak
           lerin zalim ve azgın bir topluluk olduğunu haykırır.   haktır başörtüsü.”
           Ayrıca Filistin’den bahseder ve Filistin’in sonunun
           Endülüs gibi olmamasını ister. Bu duyguları aşağı-   Bütün bu örnekler Ali Akbaş’ın şiirlerinde din
           daki mısralarda şu şekilde dile getirir:           duygusunun  ne  derece  önemli  olduğunu  göster-
                                                              mektedir. Onun şiirlerinde din, kültür ve hayat tar-
                “Ey Kudüs/Ey Beytül Makdîs/Ey ilk kıblemiz  zı olarak görülmektedir. Dini duygu ve düşünceler
               olan kadîm belde/Mescîd-i Aksâ sende/Kubbe-    samimi bir Müslümanın algılayışıyla yansıtılmak-
               tü’s Sahrâ sende/Ve Merkad-i Îsa sende/Bilmem  tadır. Şairin bazı mısralarında tasavvufi çağrışım-
               daha kaç inanç barınıyor sinende/Asırlardır / lar da yer almaktadır. Akbaş’ın eserlerinde dinin
               ufkumuzu aydınlatan gümüş şamdan/Semâla-       kültürel boyutu daha belirgindir. Bazı şiirlerinde
               rında birbirine karışmış ezanla çan/Şehirlerin  ise din unsuru çeşitli sembollerle anlatılmıştır.
               anası ey/Hışırtısı duyuluyor melek kanatları-
               nın/Mâverâdan  sesler  geliyor/Yamalı elbisele-
               riyle  giriyor şehre/Emîrü’l Mü’minîn/Kulları
               sultan, sultanları kul yapıyor bu din/Aynı mek-
               tepten öğrenmiş edebi/Salâhaddîn Eyyûbî/Ve
               Yavuz Sultan Selim/Benî İsrail’le birlikte tekrar/
               Fesat geldi bu vâdiye/Kanâat gitti, haset geldi/
               Zulüm ve istibdat geldi/Bunlar ihtikârdan baş-
               ka kâr bilmeyen/Mefisto’nun muhteris çırak-
               ları/Bunlar Hakk’a değil, güce taparlar/Bunlar
               hurmadan şarap/Ve bülbülden kebap yapar-
               lar/Ah Filistin, Filistin/Endülüs’e benzemesin
               kaderin/Rabbim, bitsin artık bu dağdağa/Bu
               acılar dinsin/Yıllardır gülmeyi unutan dullar,
               yetimler/Biraz sevinsin”/Silahlar sussun artık
               semâlarında ey Kudüs/ Şairler her dilden şiirler
               okusun/ Kuran tilavet eylesin hafızlar/ Hazreti
               Davût Zebûr’dan/ Mezmurlar okusun/ Yeşildir


                                                           25                                1. Sayı Şubat 2024
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30