Page 25 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 25
PINARBAŞI
su şiirde yer alır. sana yakışan ey şehir,/ Kızıl kan değil.
“Her şiirde çarmıha gerilirim hoyrat eller- İnandığını söylemekten çekinmeyen Akbaş, dini
de//Mesîh’e hem dem olur,/Göklere seyran ede- bir emir olan başörtüsü hakkındaki duygu ve dü-
rim/Her şiirde kendimi berdâr ederim/Ölürüm, şüncelerini de inandığı gibi dile getirir. “Başörtüsü”
yeniden dirilirim ben/Yeniden” şiirinde onu bağımsızlığın sembolü olarak kabul
eder ve onun yasaklanmasından dolayı duyduğu
Ali Akbaş’ın yazdığı ve 2009 yılında Kudüs’ün hüznü aksettirir. Başörtüsünün Nene Hatunların
İslam Dünyası Kültür Başkenti ilan edilmesi ve- süsü olduğunu şöyle ifade eder:
silesiyle ilk defa Şam’da düzenlenen programda
okuduğu “Ana Şehir” isimli şiiri de dini unsurların “Yemenidir yaşmaktır/Bayraktır başörtüsü/
yoğun olarak dile getirildiği metinlerden biridir. Şimdi öz vatanında/Tutsaktır başörtüsü//Zu-
Akbaş, tam bir Müslüman hassasiyetiyle slogana lümdür gelir geçer/İnanan kalmaz naçar/Kuytu
kaçmadan, samimimi bir eda ile insanlık ve İslam sularda açar/Zambaktır başörtüsü//Yine yollar
için kıymetli olan bu kutlu beldeyi anlatır. Bu şiir- kesildi/Dershaneler basıldı/Bir kız gözünü sildi/
de şair, Kudüs’ün dini ve tarihi yönüyle ne derece Islaktır başörtüsü//İdealler arzular/Yasağa na-
önemli olduğunu, birçok inancı içinde barındırdı- sıl sığar/Her gün yeniden doğar/Şafaktır başör-
ğını dile getirir. O, eserinde Kudüs’te bulunan ve tüsü//Düşme arsız izine/Kanma yalan sözüne/
Müslümanların ilk kıblesi olan Mescid-i Aksa’dan Bacımın gül yüzüne/Yapraktır başörtüsü//Bey-
bahseder. Bunun yanında dini kimliği olan önemli zadeler şaşıdır/Ne görür ne işitir/Bu bir kimlik
şahsiyetleri anar. Aynı zamanda Yahudilerin Ku- işidir/Bir haktır başörtüsü//Hayâsı el örgüsü/
düs’e kan ve gözyaşı getirdiğini ifade eder. Yahudi- Namusun tel örgüsü/Nene Hatun’un süsü/Hak
lerin zalim ve azgın bir topluluk olduğunu haykırır. haktır başörtüsü.”
Ayrıca Filistin’den bahseder ve Filistin’in sonunun
Endülüs gibi olmamasını ister. Bu duyguları aşağı- Bütün bu örnekler Ali Akbaş’ın şiirlerinde din
daki mısralarda şu şekilde dile getirir: duygusunun ne derece önemli olduğunu göster-
mektedir. Onun şiirlerinde din, kültür ve hayat tar-
“Ey Kudüs/Ey Beytül Makdîs/Ey ilk kıblemiz zı olarak görülmektedir. Dini duygu ve düşünceler
olan kadîm belde/Mescîd-i Aksâ sende/Kubbe- samimi bir Müslümanın algılayışıyla yansıtılmak-
tü’s Sahrâ sende/Ve Merkad-i Îsa sende/Bilmem tadır. Şairin bazı mısralarında tasavvufi çağrışım-
daha kaç inanç barınıyor sinende/Asırlardır / lar da yer almaktadır. Akbaş’ın eserlerinde dinin
ufkumuzu aydınlatan gümüş şamdan/Semâla- kültürel boyutu daha belirgindir. Bazı şiirlerinde
rında birbirine karışmış ezanla çan/Şehirlerin ise din unsuru çeşitli sembollerle anlatılmıştır.
anası ey/Hışırtısı duyuluyor melek kanatları-
nın/Mâverâdan sesler geliyor/Yamalı elbisele-
riyle giriyor şehre/Emîrü’l Mü’minîn/Kulları
sultan, sultanları kul yapıyor bu din/Aynı mek-
tepten öğrenmiş edebi/Salâhaddîn Eyyûbî/Ve
Yavuz Sultan Selim/Benî İsrail’le birlikte tekrar/
Fesat geldi bu vâdiye/Kanâat gitti, haset geldi/
Zulüm ve istibdat geldi/Bunlar ihtikârdan baş-
ka kâr bilmeyen/Mefisto’nun muhteris çırak-
ları/Bunlar Hakk’a değil, güce taparlar/Bunlar
hurmadan şarap/Ve bülbülden kebap yapar-
lar/Ah Filistin, Filistin/Endülüs’e benzemesin
kaderin/Rabbim, bitsin artık bu dağdağa/Bu
acılar dinsin/Yıllardır gülmeyi unutan dullar,
yetimler/Biraz sevinsin”/Silahlar sussun artık
semâlarında ey Kudüs/ Şairler her dilden şiirler
okusun/ Kuran tilavet eylesin hafızlar/ Hazreti
Davût Zebûr’dan/ Mezmurlar okusun/ Yeşildir
25 1. Sayı Şubat 2024