Page 24 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 24
PINARBAŞI
lüman tavrını çok belirgin şekilde kendini göste- inançlar estetik bir tarzda yer almaktadır. Mehmet-
rir. Mesela milliyetçi bir duygu ile yazılmış olan çik’in Allah Allah diyerek savaşması Akbaş’a ilham
“Göygöl” şiirinde dini anlayış, slogana kaçmadan, kaynağı olur. Askerimizin göğsünü siper ederek ci-
iddiasız, nutuksuz bir şekilde zarif bir eda ile dile hat etmesi, şehit düşmesi ve gazilerin düşmana baş
getirilir. eğdirmesi onun şiirinde yer bulur. Şaire göre Meh-
metçik’in bu kahramanlıklarının sonunda düşman
“Ne kadar özenmiş hilkatin eli... “/(…)/”Yanı- ezan-ı Muhammed’e baş eğmek zorunda kalır.
lıp Göygöl’ü su sanmasınlar/Bismillah demeden
yıkanmasınlar...” “ Allah Allah diye diye/ Canları ettik hediye/
Ezan-ı Muhammedî`ye/ Eğilmedik baş kalma-
Akbaş`ın inanç dünyasını yansıtan şiirlerin dı”
önemli bir kısmı “Erenlerin Divanı” adlı eserde
yer almaktadır. O, “Erenler Divanı’nda” isimli şiiri- Onun “Çanakkale” isimli şiiri ise mukaddes de-
ni gönüldaşı Efendi Barutçu’ya ithaf eder. Bu şiirde ğerleri ve toprakları uğrunda canlarını feda eden
başta Peygamberimiz Hz. Muhammed olmak üzere şehitleri dile getirmektedir. Şair, bu eserinde vatan
Anadolu’da medfun din ulularına -Ahi Evran, Mev- ve din uğruna dökülen kanlar ve bu kanların kut-
lana, Yunus Emre, Hacı Bayram, Akşemseddin, Ya- sallığı hatırlatılmaktadır:
vuz Sultan Selim ve Hacı Bektaş Veli gibi- yer verir.
Şiirde ifade edilenlere göre o, Anadolu’nun manevi “Çanakkale bir velvele/ Bu velvele gelmez dile/
mimarlarının yattığı türbeleri, yatırları ziyaret eder, Direndik yedi düvele/ Taş üstüne taş kalmadı//
dergâhlara uğrar, manevi mimarların hallerini mü- Tarih görmedi dengini/ Kana boyadık engini/
şahede eder, Hacı Bektaş Veli’den nasihatler dinler, Şu bizim Boğaz Cengi`ni/ Andıran savaş kal-
Yavuz Sultan Selim kutsal beldelerin hadimi olma- madı”
sından dolayı yüceldiğinin farkına varır. “Erenlerin
Divanı” Akbaş’ın şiiri gördüğü rüyayla ilgilidir. O, Ali Akbaş, şiirlerinde sadece Anadolu coğraf-
gönül gözlerinin açık olduğu gece vaktinde Ahi Ev- yasına yer vermemiş, milletimizin kutsal saydığı
ran’ı, Hünkâr Hacı Bektaş Veli’yi ve Mevlana’yı vb. mekânları da gezmiş, görmüş ve şiirlerine yansıt-
gönül erenlerini; üçleri, yedileri, kırkları manevi- mıştır. Hac vazifesini yapmak üzere gittiği kutsal
yatı yüksek olduğuna inanılan şahsiyetleri görür ve beldelerde hissettiklerini “Sahrâ” adlı şiirinde dile
bu manevi tabloyu şöyle anlatır: getirir. Kutlu Nebi’nin çölde yaptığı bir yolculuğu
yâd eder. Çölün ortasındaki karanlık ve ıssızlığın
“ Gece,/ El ayak çekilince,/ İlâhîlerle ahîler gir- düşündürdüklerini dile getirir. Şair, çöl ortasında
di rüyama/Külahları gökte/ Harmânîleri yerde yolculuk yaparken Kur’an-ı Kerim’deki, Leyl sure-
ahîler./ Başta Ahî Evran;/ Çıktık zamanın tül sinde geçen, “Velleyli İzâ yahşâ” (And olsun güne-
kapısından/ Gezdik türbe türbe/ Yatır yatır/ El şi örttüğü zaman geceye) ayetini anımsar. Bundan
öptük/ Yüz sürdük dergâhlara/ Meydan okuyup duyduğu ürpertiyi dile getirir:
çağlara/ Üçler Yediler karıştı/ Öteden Kırklar
erişti/ Yollara koyuldu kervan// Dediler hep “Ay aydınlığında/Bir devenin/Nârin gölgesi dü-
bir ağızdan: “Gelin Hünkâra varalım/ El pençe şüyor kumlara/Ağır ağır gidiyor kervan/Yol-
dîvan duralım/ Ulu meşveret kuralım/ Görelim cular suskun/Çın çın ötüyor çan/“Velleyli izâ
ne demiş Kur’an”/ Kapıldık bir Mesnevî rüzgâ- yahşâ!”/Diyor Kur’an/Ve zaman duruyor/Ür-
rına/ Gök kırığı kubbelerle/ Bir Selçuk şehrine periyor sahrâ”
geldik/ Merhamet bahrine geldik/ Bura Konya/
Konya dünya içre dünya/ Dünya tutturmuş bir Onun Türk-İslam tarihi hakkındaki bilgi ve biri-
semâ/ Şemsin kenârında,/ “Mevlâna/ Mevlâna/ kimleri de şiirlerinin oluşumunda etkilidir. “Yeni-
Mevlâna!” den” adlı şiirinde Akbaş, zihin dünyasındaki çağ-
rışımlara yer verir. Bu şiir, dini ve tarihi motifler
Anadolu’nun manevi mimarlarının yanında üzerine kurulmuştur. Şiirde özellikle Kur’an-ı
kahraman yürekli insanlarının yer aldığı şiirlerinde Kerim’de yer alan kıssalardan izler bulunmaktadır.
de dini bir duygunun hâkimiyeti okuyanı kucak- Hz. Âdem’in, Hâbil ile Kâbil’in Hz. İsa’nın ve Hz.
lamaktadır. Şairin kahramanlık şiirlerinde de dini Yusuf’un hayatından bahseden hususlar söz konu-
24 1. Sayı Şubat 2024