Page 24 - PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat-Nisan 2024
P. 24

PINARBAŞI

           reketin temsilcileri imamların yanında yer almaya  Şehname’nin yazılmasındaki asıl niyetin ve arkasında-
           çalışmışlardır. Böylece onların hakkında hadis ve ri-  ki destekçilerin varlığı hakkında bilgi sahibidir. Dahası
           vayetler uydurarak Şii kitleler arasında yaymışlardır.  samimi bir Müslüman olan Sultan Mahmut, mücadele
           Şuûbiyyenin  temsilcileri,  İslam  imamlarının  arasına  ettiği Şuûbiyye’nin görüşlerini içeren bu esere ve şai-
           tefrika sokarak, onları parçalamaya çalışmışlardır.  rine yardımdan imtina etmiş ve Firdevsi, saraydan eli
           “Güluv” [aşırılık] çizgisini savunan grupları güçlen-  boş dönmüştür. Bu sonucun oluşmasında Firdevsi’nin
           dirmişlerdir. İmamların gıybeti döneminde, Şuûbiyye,  eserinde  İran-Turan  mücadelesini  naklederken  Fars
           etkinliğini  daha  da  genişletmiş,  İslami  törenlere  ka-  ırkçılığı yapmasının ve Turanlıları hakir görmesinin
           dim İran kurallarını sokmuş, son Sasani hükümdarı  önemli bir etken olduğu düşünülebilir. Bundan sonra
           III. Yezdgerd’in kızının Hz. Hüseyin’le izdivacına siya-  Firdevsi, Sultan Mahmut’a hiciv yazar ve bu olayla ilgi-
           si anlam yüklemeye çalışmış, İslam içinde Şii mezhe-  li pek çok asılsız efsane uydurarak Herat’a kaçar.
           bini yaygınlaştırarak Farslara ait hale getirmiştir.   Arapların diğer Müslüman topluluklarının dillerini
             Şehname, Şuûbiyyenin en büyük eseri olarak ka-   ve kültürlerini önemsemeyen davranışları ve “Cennet
           bul edilebilir. Şehname’den önce eski İran’ın rivayet  dili Arapçadır” gibi sıhhati şüpheli hadislerine karşı
           ve destanları üzerinde ayrı ayrı zamanlarda toplam  “Melekler de Farsça konuşur” çıkışını hadis uydurma-
           altı kişi çalışmıştır. Bunların kimlikleri bilinmektedir:  sı olarak kaynaklara yerleştiren Şuûbiyye’nin Şehna-
           Mesudi Mervezi, Ebu-Mensur İbn-i Ebdülrezzak Tusi,  medeki birçok görüşün gerçek sahibi olduğu tartışma-
           Ebülmüeyyid Belhî, Ebu-Ali Muhammed bin Ahmed  sız bir gerçektir. Güçlü bir şair olan ve Farsçanın şiir
           el-Belhî, Ebu-Mansur Muhammed bin Ahmed Deki-      gücünü çok etkili kullanan Firdevsi, eserinde Asya’nın
           ki Belhî ve nihayet, Firdevsi. Şair Dekiki’yi kölesi öl-  kadim topluluklarıyla ve onların inançlarıyla alay ede-
           dürdükten sonra Şuûbiyyenin Şehname projesi yarım  rek Fars dili ve kültürüne geniş bir hâkimiyet alanı
           kalmış, bu işi devam ettirebilecek şairler arasından  oluşturmuştur.
           Firdevsi seçilmiştir. Şuûbiyye, Dekiki’nin 1000 beyit-  Sultan Mahmut-Firdevsi konusunu yeniden dü-
           lik şiiri ile birlikte tüm nesir materyallerini Firdevsi’ye  şünmek gerekmektedir. Bilhassa Güney Azerbaycan
           vermiş, Firdevsi’ye yüksek maaş bağlanarak Şehna-  Türklerinin Fars kültürünün kıskacından kurtulmala-
           me’yi yazmakla  görevlendirilmiştir.  Zamanla  eserin  rı için buna ihtiyaç vardır. Rudeki, Ünsüri ve Üsendi
           yazımına destek verenler arasına bazı hükümet adam-  hatta Firdevsi gibi Fars şairlerinin Gazneliler zama-
           ları da eklenmiştir. Bu destek sayesinde Firdevsi sa-  nında yetiştikleri ve Sultan Mahmut’un sarayından
           dece ona verilen destan ve rivayet metinlerini nazma  itibar gördükleri bir gerçektir. Bu durum Sultan Mah-
           çekmekle meşgul olmuştur. Şuûbiyye hareketi Şehna-  mut’un Farslara ve Fars kültürüne düşman olmadığı-
           me’nin yazılması esnasında Asya’nın bütün kadım esa-  nın en önemli göstergesidir. Ancak, Şuûbiyye’nin en
           tirini Farslaştırmış ve esere ekletmiştir.         güçlü şairi olan Firdevsi, vahdet ve birlik yerine milli
             Şuûbiyye’nin Şehname projesi üzerindeki çalış-   ihtilafları ve etnik kinleri tetiklemiştir. İşte bu yüz-
           maların devam ettiği bir dönemde Gazne Sultanı  den, “katı bir ırk taassupçusu” olan Şuûbiyye’ye karşı
           Sebüktegin’in oğlu Mahmut, Horasan’daki orduların  yürüttüğü mücadele nedeniyle Sultan Mahmut, Fars
           komutanı idi. Babasının ölümünden sonra Gazneliler  ırkçıları tarafından uydurma rivayetlerle itibarsızlaştı-
           İmparatorluğu’nun hükümdarı olan Sultan Mahmut,  rılmak istenmiştir.
           devletin topraklarını genişletmiş, on yedi defa Hin-  Nitekim İran’da iktidar olan ve “İslam devrimi” diye
           distan’a sefer etmiş, oraların İslam’ı kabul etmesini  adlandırılan idare monarşiyi hatırlatan birçok şeyi
           sağlamıştı. Sultan Mahmut aynı zamanda Müslüman  söküp atmasına rağmen Şehname yazarı Firdevsi’nin
           toplumlarda bilim, kültür ve edebiyatı desteklemesiy-  Tahran’daki  heykeline  asla  dokunmamıştır.  Firdev-
           le ün kazanmıştır. Kaynaklar, onun sarayında 400 şair  si’nin heykeli dikili bulunduğu meydandan Türklere
           olduğunu  söylerler.  Bu rakam abartı  olsa da, Sultan  ve Araplara tepeden bakıp gülüyor hala.
           Mahmut’un edebiyat sevdalısı bir hükümdar olduğu     Pers tarihi ve varlığı hakkında abartılı yalanlarla,
           hakkında kaynaklarda birçok kayıt vardır.          Türk ve Arap düşmanlığı ile dolu olan bu esere destek
             Şimdi en önemli soru şudur: Edebiyatın hamisi ola-  vermediği için, bin yıl geçtikten sonra bile, hâlâ  Sul-
           rak ün yapmış bir hükümdar olan Gazneli Mahmut ile  tan Mahmut’a iftira atmak tamamen anlamsız bir iştir.
           Şehname yazarı Firdevsi arasında anlaşmazlık olması  Hele de Türk ülkelerinde hala Firdevsi’nin gerçek yü-
           nedendir yahut bu anlaşmazlığın gerçek sebebi nedir?  zünü görmeden onun anlattığı hikâyelere hâlâ tarihi
           Sultan Mahmut Horasan’da etkin olan Şuûbiyye’nin  hakikat muamelesi yapmak milli kimliğimiz açısından
           kökünü kurutmuştur. Dağılan ve yer altına çekilen  da tehlikeli bir durumdur.
           Şuûbiyye’nin destek ve yardımlarından mahrum kalan
           Firdevsi, Sultan Mahmut’a bir methiye yazarak mad-
           di yardım için saraya başvurmuştur. Sultan Mahmut,

                                                          22                                 2. Sayı Nisan 2024
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29