Page 23 - PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat-Nisan 2024
P. 23

PINARBAŞI

           Çeşitli isyanlara katıldılar. Emevîlerin adaletsiz yöne-  ten yoksun, aç ve sefil durumda derin bir vahşet içinde
           timi zulme varan uygulamaları Farsların milliyetçilik  yaşayan kabileler halinde bulunduğunu, o dönemde
           duygularını tahrik etti. Emevîleri yıkıp Araplarla eşit  övünebilecek tek şeylerinin şiir olmasına karşılık fel-
           haklara sahip olmak amacıyla çok sayıda isyana destek  sefe, astronomi, ipek işçiliği gibi bilim ve sanatların,
           verdiler ve çok sayıda isyan çıkardılar. Emevîleri or-  çeşitli oyunların ve birçok icadın insanlığa Arap olma-
           tadan kaldıran Abbâsî ihtilâl hareketine damgalarını  yanlar tarafından kazandırıldığını söylediler.
           vurdular.                                            Nihayet Şuûbiyye mensuplarının Arapları kötüle-
             Bu kanlı mücadelelerin ardından Farslar arasında,  mek için yazdıkları eserlere (mesâlib) karşı Araplar
           kendilerinin Araplardan daha üstün olduğu düşünce-  arasında ciddi tepkiler meydana geldi. Şuûbîler’e ce-
           si (Şuûbiyye) ortaya çıktı. İranlı şair Yesâr’ın halifenin  vap niteliğinde şiirler yazıldı ve eserler kaleme alındı.
           huzurunda kendi kavmi Farsların şan ve şöhretlerini  Arap şair ve âlimleri de Arapçılık savunması yapmaya
           dile getiren bir kaside okuması Şuûbiyye’nin ilk faali-  başladılar.
           yeti olarak gösterilir.                              Şuûbiyye, edebiyat alanında Sasani öncesi Fars tari-
             Bir tepki hareketi şeklinde ortaya çıkan Şuûbiyye,  hine ait nazım ve nesir ürünleri, masalları, hikmetleri,
           başlangıçta Araplar dışındaki milletlerin Araplarla  atasözlerini toplamak suretiyle Arap ırkçılığına karşı
           eşitliği fikrini savunuyordu. Şuûbiyye’nin siyasî, fikrî  Fars kimliğini koruma hareketidir. Bu hareketin derle-
           ve edebî bir hareket şeklinde kurumsallaşması, İranlı  yip, düzenleyip hatta yeniden yazdırarak hayat verdiği
           unsurların devlet yönetiminde etkinlik kazandığı Ab-  destanlar Arapların önemli şahsiyetlerini, kabileleri-
           bâsîler zamanında gerçekleşti. Şuûbiyye mensupları o  ni acımasız bir hiciv dalgasıyla sarsmış, Acem (Fars)
           zamana kadar savundukları adalet ve eşitlik prensip-  kültürünün üstünlüğünü Araplara göstermeyi amaç-
           lerini bir tarafa bırakarak Farsların Araplardan üstün  lamıştır. Şuûbiyye, tarihi olay ve anlatılarla İran’ın ka-
           olduğunu ileri sürdüler. Bu hareket giderek Araplara  dim tarihini, bu tarihin şahsiyetlerini bilhassa Sasani
           her türlü olumsuz sıfatı yakıştıran, Arap ırkını dünya  hanedanını  üstün  göstererek  İslam  ve  İslam  öncesi
           kavimlerinin en adisi sayan bir fırka haline geldi. Bu-  Arap tarihi tahrif edilmiştir.
           nun bir neticesi olarak Arapları kötülerken İslâmiyet’e   Şuûbiyye, tefsir alanında: Kur’an’ın bazı ayetlerinin
           saldırmaktan çekinmeyen çok mutaassıp kimseler or-  çarpıtarak yorumlamış, Kuran’daki bazı kelimelerin
           taya çıktı.                                        kökeni irdelenerek Farsça ve Fars kültürü lehine ça-
             Abbâsîlerin ilk asrı, Araplar ile Şuûbiyye mensup-  rımlar yapılmış, Kuran’daki tarihi kıssalar eski İran
           ları arasında her alanda şiddetli mücadelelere sahne  esatirlerine uyarlanmıştır. Bu hususta Zülkarneyn’in,
           oldu. Gittikçe güçlenen Şuûbiyye hareketi Me’mûn  Ahamenişlerin Kuruş’u olduğunun tefsir kitaplarına
           ve Mu‘tasım-Billâh devirlerinde her yönüyle zirve-  sokulması gibi birçok yorumu örneklemek mümkün-
           ye ulaştı. Şuûbiyye hareketinin asıl gücünü Araplar-  dür.
           la hesaplaşmaya giren Fars asıllı şair ve edipler teşkil   Şuûbiyye, hadis ve kelam alanında, İslamiyet’i tahrif
           ettiler. Bunların söz, şiir ve yazılarıyla Şuûbî edebiyat  ve tahkir etmek için Peygamber’in, imamların ve Müs-
           diye isimlendirilebilecek bir kültür birikimi meydana  lümanlarca saygın kişilerin adına sözler uydurmuştur.
           geldi. Daha sonra bu akıma ilim adamları da katıldılar.  Farsların diğer Müslüman toplumlardan hatta Arap-
           Bu şairler ve müellifler, gerek şiirlerinde gerekse eser-  lardan üstün olduğunu belleklere yüklemek için me-
           lerinde kendi etnik kökenlerini övmelerinin yanı sıra  tinler ve belgeler icat edilmiştir. Eski Fars inançlarını
           Arapların soy ve davranış kusurlarını da dile getirdiler  İslam’a  karıştırmak  amacıyla  rivayetler  uydurulmuş,
           ve ağır bir dille hicvettiler.                     tevhit inancı bulanıklaştırılarak Avesta kaynaklı bazı
             Ebû Ubeyde Ma‘mer b. Müsennâ, Arapların kusur-   algılar yaygınlaştırılmış, başlangıçta Arap kökenli bir
           larına ve neseplerine dair yazdığı eserlerle Şuûbiyye  mezhep olan Şiilik Farslılaştırılmış, Ehl-i Beyt imam-
           hareketinin Araplara yönelttiği eleştiriler için bilimsel  larının görüşleri ve hayat hikâyeleri çarpıtılmış,  yeni
           doküman ve malzeme hazırladı. Hareketin mensup-    kelam okulları ve Fars dilli Şii gruplar oluşturulmuş-
           ları Arap olmayan milletlerin tarihlerindeki parlak  tur.
           olay ve kişilerden yola çıkarak Araplara karşı övünme   Şuûbiyye, ilim alanında, bilhassa eski Fars inanış-
           yarışına giriştiler. Bu amaçla etnik bakımdan tamamı  larının İslam tasavvufuna karıştırmaya uğraşmış, İran
           Araplar dışındaki milletlerden çıkan Nemrutları, Kis-  kültürüne ait birçok husus tasavvuf aracılığıyla İslam
           râları, Kayserleri, Hint hükümdarlarını Araplara karşı  kültürüne katılmıştır. Şuûbiyye, fıkıh alanında, Arap-
           övünme sebebi olarak gördüler. Hûd, Sâlih, İsmâil ve  ların, Farslar üzerindeki hukuki baskısını azaltmak
           Hz. Muhammed dışındaki peygamberlerin Arap asıllı  için çabalamıştır. Bilhassa Farsçanın Arapçaya karşı
           olmadığını iddia ederek Araplarla nübüvvet konusun-  varlığının muhafazası için çeşitli hükümler geliştiril-
           da da rekabete girdiler. Farslar kendilerinin köklü bir  miştir.
           medeniyete sahip olduklarını, Arapların medeniyet-   Şuûbiyye, siyaset alanında da etkin olmuştur. Ha-

                                                          21                                  2. Sayı Nisan 2024
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28