Page 55 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 55

PINARBAŞI

                                                 Ahmet Necip Olkun

                            GÖÇ ŞAİRİ ALİ AKBAŞ’IN ŞİİR VE SANAT ANLAYIŞI

             Çok kıymetli Ali AKBAŞ hocamız, mensubu olduğu coğrafyanın ve milletin, ait olduğu mede-
           niyetin doku ve anlayışı ile örtüşen bir şiir ve sanat telakkisine sahiptir. Şiirlerindeki zengin ve akı-
           cı söyleyişin yanında gösterdiği sadelik, kelimeleri nasıl ustalıkla kullandığının en belirgin gös-
           tergesidir. O, adeta kendi zamanının anlayışı ile bugünlere hitap etmiştir. Onun şiiri; bulunduğu
           coğrafi bölgenin, yaşadığı zaman diliminin ve mensubu olduğu sosyal çevrenin etki ve izlerini barındırır.
             Muhterem Akbaş hocamızın şiirleri, Türk-İslam medeniyetinin silinmez motifleri ile süs-
           lüdür. Bundan dolayıdır ki, Sayın Akbaş’ın terennüm ettiği duygu ve düşünceler, her kesim-
           den Türk insanının gönlünde makes bulmuştur. Prof. Dr. Ersin ÖZARSLAN’a göre Ali Ak-
           baş, ileri düzeyde lisan bilgisine sahiptir; Anadolu ağızlarını kullanmada bir uzmandır.
             Hocamızın şiirlerinde romantizmin de büyüleyici izleri vardır. Resim sanatına olan alakasın-
           dan dolayı güçlü bir doğa duygusu, Türk halkının kültürel değerleri, muhteşem tarihimizin il-
           ham veren esintileri, kendini güçlü bir şekilde hissettiren romantik duygu ve ifadeler, O’nun şiir
           telakkisinin  temelini  teşkil eder. Temeldeki  bu duygu  ve  ifadeler,  şiirlerine  tadına  doyulmaz  bir  es-
           tetik  zenginlik  katmıştır.  Mesela;  “güvercin  hu  çeken  derviş”  ,  ”semada  bir  Mevlevi”  ifadeleri  gibi.
             Muhterem hocamızın şiirlerinde insanın özü ve öze dönme arzusu, evrensel değerler, modern-
           leşen dünyada insanın yalnızlığı, doğaya kaçış ve doğanın mükemmelliği, köy hayatı ve güzellikle-
           ri, Türk tarihi, Türk kültürü ve milli-manevi değerler hâkim motifler olarak karşımıza çıkmaktadır.
             Ali Akbaş’ın şiiri, genellikle iyimser bir bakış açısına sahiptir. Merhum üstadı-
           mız Ahmet KABAKLI hocaya göre, Akbaş’ın bütün şiirleri için dikkat edilecek nok-
           ta, milli duygu ve isteklerin yüksek sesle, iddia ve heyecanla verilmeyip, daha ziyade mecaz-
           lar aralığında ve sır verir gibi yumuşak söylenmesidir. Mesela, “Aral Gölü” şiirinde olduğu gibi.
             “Göç Şairi” Akbaş hocamızı hüzünlendirip hayıflandıran bir göç fenomeni var ki, O’nu gerçek-
           ten  derinden  etkilemiştir.  Bir  zamanlar  dünyaya  hükmeden,  “Nizam-ı  Alem”  düşünce  ve  ülküsü-
           ne sahip bir milletin evlatlarının, şimdi bir takım maddi umut ve gailelerle Avrupa ülkelerine göç
           etmeleri  O’nu  hüzünlendirmiştir.  Söz  konusu  bu  hüzün,  “Göç”  şiirinde  açık  bir  şekilde  görülür.
             Türkiye’mizin nadide şair ve edebiyatçılarımızdan biri olan muhterem Akbaş hocamızın şiir ve edebi-
           yat yolculuğu, benim bu naçiz satırlarıma sığdırmam mümkün değil. Biyografisini incelediğimiz zaman,
           hocamızın şiir ve edebiyat deryasında çok önemli bir şahsiyet olduğunu ve çok uzun bir tefekkür, çile ve
           fikri mücadeleyle yoğrulmuş olarak bu günlere geldiğini görebiliriz.
             Muhterem hocama bundan sonraki hayatında sağlık, afiyet ve esenlikler dilerim; daha nice yıllar şiir
           yüklü uzun bir ömür niyaz ederim. En derin ve kalbi hürmet ve muhabbetlerimi takdim ederim.
































                                                           55                                1. Sayı Şubat 2024
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60