Page 14 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 14

PINARBAŞI

           melerden oluşmakta ve genellikle mısra sonlarında  lığını yansıtan şiirin önde gelen şairlerinden biridir.
           bulunmaktadır. Çünkü şiire de tahkiyeli anlatım  O; kaynağını Türk kültüründen ve Türk-İslam me-
           hâkimdir. Bu durum şiiri durağan olmaktan kurta- deniyetinden alan, yerli telmihlere yaslanan, Dede
           rıyor, hareketli hâle getiriyor. Bunun yanı sıra söy- Korkut’un dilinden damıtılan güzel Türkçeyle te-
           leyişte tekdüzeliğe düşmemek için yüklemin mısra  rennüm edilen; yeniliği tuhaflıkta, anlaşılmazlıkta
           ortalarında kullanıldığı da görülmektedir. “Biraz  değil güzellikte arayan, estetikten taviz vermeyen
           bakır, biraz sabır, biraz ter”, “Sinide Ökkeş’in gönül  yerli, millî, edepli bir edebiyatın inşasında ustabaşı
           bolluğu” örneklerinde olduğu gibi bazı mısralarda  bir şairimizdir.
           yüklem kullanılmamıştır. Bu durum anlamın okur
           tarafından tamamlanmasına ve böylece anlamın
           zenginleşmesine katkı sağlamaktadır.
             Şiirde, Türkçenin edebî zenginliklerinin yanı
           sıra edebî sanatlar da sıklıkla ve başarıyla kullanıl-
           mıştır.
             “Daha gün doğmadan uyanır Maraş” mısrasında
           Maraşlının uyanması mecazımürsel sanatıyla ifa-
           de edilirken ilk bentteki “Bakır, çekiç, dövmek” ile
           ikinci bentteki “kuş, güvercin ve kuğu” kelimeleri
           arasında tenasüp sanatı yapılmıştır.
             “Mesih nefesi” kelimeleriyle Hz. İsa’nın dokun-
           duğu eşyaya can verme mucizesine telmihte bu-
           lunurken  körüğün  soluğunun  Mesih nefesine  ve
           kömürlerin, kızıllığı nedeniyle mercana benzetil-
           mesiyle teşbih yapılmıştır. Ayrıca Ökkeş’in güzel
           türkü söylemesi bülbülün şakımasına, Ökkeş’in
           dertleri dağa, kaşları kartal kanadına benzetilerek
           teşbih yapılmıştır.
             “İçim kanadı” kelimeleri mecaz anlamında kul-
           lanırken “çanakların nice hatıra saklaması” ifadele-
           riyle kişileştirme sanatına başvurulmuştur.
             Yukarıdaki örneklerde de görüldüğü gibi Ali
           Akbaş anlamı ve anlatımı güzelleştiren özgün söz
           sanatlarıyla şiire zenginlik katmaktadır. Benzetme-
           lerinde alışılmamış bağdaştırmalara iltifat etmeyen
           şair, imgelerinde okurun algısını bulandırmamaya
           özen göstermekte, şiiri bilmeceye dönüştürecek
           ifadelere yer vermemektedir.

             Sonuç


                  Ali Akbaş, bu şiirde de görüldüğü gibi çalış-
           kan, sanatkâr, fakir, inançlı, ağırbaşlı, sabırlı, onur-
           lu, gönlünü sevgiyle incelten, geçmişin hatıralarına
           saygılı ve geleneklerine bağlı Anadolu Türk’ünün,
           bu karakteristik özelliklerini eşya, durum, olay ve
           mekândan hareketle; geleneği modern tarzla kay-
           naştıran biçim özellikleriyle; arı, duru bir Türkçey-
           le terennüm ederek sezdirmektedir.
                  Millî romantik kaynakları başarıyla yorum-
           layan Ali Akbaş, Cumhuriyet sonrası millî edebiyat
           anlayışını sürdüren ve memleket edebiyatı duyarlı-


                                                          14                                 1. Sayı Şubat 2024
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19