Page 14 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 14
PINARBAŞI
melerden oluşmakta ve genellikle mısra sonlarında lığını yansıtan şiirin önde gelen şairlerinden biridir.
bulunmaktadır. Çünkü şiire de tahkiyeli anlatım O; kaynağını Türk kültüründen ve Türk-İslam me-
hâkimdir. Bu durum şiiri durağan olmaktan kurta- deniyetinden alan, yerli telmihlere yaslanan, Dede
rıyor, hareketli hâle getiriyor. Bunun yanı sıra söy- Korkut’un dilinden damıtılan güzel Türkçeyle te-
leyişte tekdüzeliğe düşmemek için yüklemin mısra rennüm edilen; yeniliği tuhaflıkta, anlaşılmazlıkta
ortalarında kullanıldığı da görülmektedir. “Biraz değil güzellikte arayan, estetikten taviz vermeyen
bakır, biraz sabır, biraz ter”, “Sinide Ökkeş’in gönül yerli, millî, edepli bir edebiyatın inşasında ustabaşı
bolluğu” örneklerinde olduğu gibi bazı mısralarda bir şairimizdir.
yüklem kullanılmamıştır. Bu durum anlamın okur
tarafından tamamlanmasına ve böylece anlamın
zenginleşmesine katkı sağlamaktadır.
Şiirde, Türkçenin edebî zenginliklerinin yanı
sıra edebî sanatlar da sıklıkla ve başarıyla kullanıl-
mıştır.
“Daha gün doğmadan uyanır Maraş” mısrasında
Maraşlının uyanması mecazımürsel sanatıyla ifa-
de edilirken ilk bentteki “Bakır, çekiç, dövmek” ile
ikinci bentteki “kuş, güvercin ve kuğu” kelimeleri
arasında tenasüp sanatı yapılmıştır.
“Mesih nefesi” kelimeleriyle Hz. İsa’nın dokun-
duğu eşyaya can verme mucizesine telmihte bu-
lunurken körüğün soluğunun Mesih nefesine ve
kömürlerin, kızıllığı nedeniyle mercana benzetil-
mesiyle teşbih yapılmıştır. Ayrıca Ökkeş’in güzel
türkü söylemesi bülbülün şakımasına, Ökkeş’in
dertleri dağa, kaşları kartal kanadına benzetilerek
teşbih yapılmıştır.
“İçim kanadı” kelimeleri mecaz anlamında kul-
lanırken “çanakların nice hatıra saklaması” ifadele-
riyle kişileştirme sanatına başvurulmuştur.
Yukarıdaki örneklerde de görüldüğü gibi Ali
Akbaş anlamı ve anlatımı güzelleştiren özgün söz
sanatlarıyla şiire zenginlik katmaktadır. Benzetme-
lerinde alışılmamış bağdaştırmalara iltifat etmeyen
şair, imgelerinde okurun algısını bulandırmamaya
özen göstermekte, şiiri bilmeceye dönüştürecek
ifadelere yer vermemektedir.
Sonuç
Ali Akbaş, bu şiirde de görüldüğü gibi çalış-
kan, sanatkâr, fakir, inançlı, ağırbaşlı, sabırlı, onur-
lu, gönlünü sevgiyle incelten, geçmişin hatıralarına
saygılı ve geleneklerine bağlı Anadolu Türk’ünün,
bu karakteristik özelliklerini eşya, durum, olay ve
mekândan hareketle; geleneği modern tarzla kay-
naştıran biçim özellikleriyle; arı, duru bir Türkçey-
le terennüm ederek sezdirmektedir.
Millî romantik kaynakları başarıyla yorum-
layan Ali Akbaş, Cumhuriyet sonrası millî edebiyat
anlayışını sürdüren ve memleket edebiyatı duyarlı-
14 1. Sayı Şubat 2024