Page 11 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 11
PINARBAŞI
Ramazan Avcı
ALİ AKBAŞ’IN BAKIRA ÖVGÜ ŞİİRİNİN TAHLİLİ
Kahramanmaraş, Karacaoğlan’dan günümü- Bir Mesih nefesi körük soluğu
ze kadar şiirlere konu olmuş kadim bir şehirdir. Değdiği her şeye can veriyor can
Maraş’ı anlatan bu şiirler incelendiğinde en fazla Kapkara kömürler şimdi bir mercan
şehrin doğal güzelliklerinin ve şanlı Kurtuluş Mü- Sinide Ökkeş’in gönül bolluğu
cadelesi’nin konu edinildiği görülür. Bu şiirler bi- Ninemin çeyizi taslar, tabaklar
linen olayları ve coğrafyayı epik, pastoral ve lirik Aydınlık çağların anası bakır
bir anlatımla dile getirmektedir. Nispeten daha az Bu çanaklar nice hâtıra saklar
sayıdaki şiirlerde ise Maraşlının sosyal hayatıyla il- Altın, gümüş soylu, bakırım hakir
gili gözlemleri ve izlenimleri görmek mümkündür. Bir türkü tutturur sevdâ üstüne
Maraş’ı konu edinen şiirlerin pek azında bire- Ökkeş’in dilinde bülbüller şakır
yin eşya, mekân, sanat ve folklorla ilişkisi üzerin- Nasıl konulacak dağ dağ üstüne
de durulur. Gülten Akın’ın Maraş’ın ve Ökkeş’in Ökkeş’im sevdalı, Ökkeş’im fakir
Destanı ve Nevzat Karapınar’ın Çarşıbaşı Esnafları
adlı eserlerinde yer alan şiirlerde bu ilişkiyi gör- Ökkeş’in sırtında yamalı aba
mek mümkündür. Bu eserlerde olay ya da manzara Yanağı al, kaşı kartal kanadı
üzerinde yoğunlaşmaktan ziyade mekân, eşya veya Gönlü tülden ince, giyimi kaba
durumdan hareketle bireyin kişiliği ile dış dünyası Ellerine baktım, içim kanadı
arasındaki ilişki bir bütün olarak ele alınmaktadır. Felek onu döne döne sınadı
Şiirlerinde pergelin iğnesini doğup büyüdüğü Ökkeş sabah sabah bakır dövüyor
Kahramanmaraş/Elbistan coğrafyasına sabitleyip Bir bakır sinide güneş doğuyor
diğer ucunu Anadolu, Türk Dünyası ve kadim İs- Bu sini evlere nasıl sığıyor
lam muhitlerinde dolaştıran şairimiz Ali Akbaş’ın
“Bakıra Övgü” adlı şiirinde de insan ve eşya iliş- “Bakıra Övgü”, Ali Akbaş’ın 2011 yılında yayım-
kisinden hareketle özelde Maraş, genelde Anadolu lanan “Erenler Dîvanında” adlı eserinde yer almak-
insanının sosyal ve kültürel hayatı, umutları, sev- tadır. Şiirin âdeta kelimelerle resim yapan ilk bendi
dası, hayata bakışı, meslek anlayışı dile getirilmek- Maraş’ın yeni bir güne uyanışıyla başlıyor. Selçuk-
tedir. lunun Anadolu’yu fethettiği 1103 yılında Türk yur-
Bu yazımızda “Bakıra Övgü” şiirini tahlil ederek du olan ve bundan dolayı şairin “Selçuk Şehzadesi”
Ali Akbaş’ın şiir dünyasına bir yolculuk yapmak ve olarak adlandırdığı bu şehrin insanları gün doğ-
sanatçı kişiliği hakkında çıkarımlarda bulunmak madan uyanır ve rızkını arar. Zira Maraşlı sosyal
istiyoruz. hayatında ve inanç dünyasında Allâh’ın rızkı fecir
ile güneşin doğumu arasında dağıttığına, bu vakit-
Bakıra Övgü te ayakta olması gerektiğine inanır. Ökkeş Usta da
1
bu insanlardan biridir.
Daha gün doğmadan uyanır Maraş Şiirde geçen şahsın adının Ökkeş olması tesadüfi
Uyanır da mor dağlara dayanır değildir. Ökkeş adı, âdeta Maraş’ın simgesidir. Aslı
Ela gözlü bir Selçuk şehzâdesi Arapça Ukkaşe olan bu ismi Türkler kendi hançe-
Bir kumru hu husu ve ezan sesi resine uygun olarak Ökkeş şekline dönüştürmüş-
Ökkeş sabah sabah bakır dövüyor tür. Hz. Peygamberin, “Kim cennetteki arkadaşımı
Bir bakır sinide güneş doğuyor görmek istiyorsa Ukkaşe’ye baksın.” diyerek övdü-
Çekiç sesleriyle, alın teriyle ğü bu sahabenin Gaziantep’in Müslümanlar tara-
Küçük dükkânlara rahmet yağıyor fından fethinde şehit düşen beş kişiden biri oldu-
ğuna inanılmaktadır.
Biraz bakır, biraz sabır, biraz ter Ökkeş Usta, her zamanki gibi güneş doğmadan
Bakırı kuş yapar hünerli eller bakırcı dükkânını açmıştır. Kumru sesi, ezan sesi ve
Bu ibrik güvercin, bu güğüm kuğu çekiç sesleri anı musikileştirmektedir. Ve bu musi-
Hişt desen uçacak konduğu raftan ki eşliğinde bakır sinide güneş doğmaktadır. Şiirde
1 Ali Akbaş, Erenler Dîvânında, Bengü Yayınları, 2011, s. 56-57
11 1. Sayı Şubat 2024