Page 33 - Pınarbaşı Kültür Sanat Edebiyat Dergisi-Ali AKBAŞ
P. 33
PINARBAŞI
adam, bana adeta bir kitaplık nasihat verdi. O an Yurt”tan bir dörtlük:
beynimde şimşekler çaktı Ali Akbaş hocamı hatır-
layıverdim. Divan Dergisi’nden çıkarılan şiirimin Sisler bırakmıyor Kırım görüne
burukluğu da içimden çıkıverdi ve yerini hocam Benim ela gözlü yârim görüne
için dualara bıraktı. Seni süren sürüm sürüm sürüne
O günden sonra, ne zaman bir okula, yazar-okur Bulut, kara bulut Kırımlı mısın?
buluşmasına gitsem bu ibretlik hadiseyi anlatır, on- Kırım’ın derdinden sorumlu musun?
ları yazar olmaktan çok önce okumaya teşvik ede-
rim. Sen okumayı zorlarsan, yazarlık ta seni zorlar, Ya da o coğrafyaların sevdalısı Yakup Ömeroğ-
derim. lu’na atfettiği, çoraklaşan “Aral’a Ağıt”tan bir parça:
İsterseniz hüzün temalı şiirlerine daha yakından
bakalım. Meselâ, “Masal Çağı”nda, özlemle hüz- Aral’ın suyu kan gibi
nün karıştığı mısralar: Yaralı bir ceylan gibi
Meğer göller de ölürmüş
Şarıl şarıl çimdiğim çay Kuğu gibi insan gibi
Çiğdem topladığım yayla …………………….
Artık rüyama girmeyin, Göl değil kımızdı Aral
Etmeyin, etmeyin böyle Bir iffetli kızdı Aral
……………………… Kalınca küffar elinde
Hiç sormayın, nerde kaldım Yer altına sızdı Aral
Her yıl bir diyarda kaldım
Bir ifrit ağına düştüm Ve Stalin katilinin katlettiklerinden bir Saha
Bir kuş gibi darda kaldım Türk’ü aydına, Oyunskiy’ye yakılmış, muhteşem
Hele çok meşhur olan, bir zaman Almanya’da- “Oyunskiy Sagusu”na göz atın:
ki işçilerimiz arasında yayılan “Göç” şiirindeki
feryat-figan ayrılışların yarattığı hüzne bakın: (Eşinin rüyası)
Bir kampana çalar Hey
Analar ağlar Benim aziz anam
“Oğuuul Cebcekiey!
Oğul” Oğlunu destanlarla besleyen udagan kadın
Çocuklar öksüz Ve ben Olonho Destanı’nı yazarken
Gelinler dul Uğrumu aydınlatan
Sirkeci’den tiren gider Can yoldaşım, yorgun karım
Evim barkım viran gider Beni bir alaca şafakta astılar
Keza, “Erenler Dîvanında”ki mısralar, sanki o (8 bölümlük ağıtın birinci bölümünün sadece gi-
muhteşem maziyi kaybetmiş olmanın hüznüyle riş kısmıdır. Cebcekiey: Oyunskiy’nin anası, Saha
uykuya dalan şairin, ülkesinin dertler yumağından folklorünün kaynak kişisi; udagan: ermiş benzeri,
kurtulması için gece rüyasına giren Anadolu eren- ulu kişi; Olonho destanı: Oyuskiy’nin yazıp yeni-
lerinden istimdâdını dile getirişi... Az bir alıntı: den gün yüzüne çıkardığı, 36 bin mısralık hacmiyle
Manas benzeri Saha destanı.)
“Hey güzeller// Horasan erleri// Yesi güvercin- Ali Akbaş hocamın ağıtları, hüzünleri bitmez;
leri// İki cihan serveri// Muhammed aşkına// hangisini analım? “Kazak Mezarlığı”nı mı? Kerkük
Biz sizin dîvaneniz// Ayak tozunuz// Yitirdik şehidi “Necdet Koçak’a Ağıt”ını mı? Yine Stalin’in
nerde iziniz// Bu yurt// Osmancığın Yurdu// dara çektiği Özbek şairi “Çolpan”ı mı? Ya da sadece
Sizin yurdunuz// N’olur niyâz edin Hakk’a// Bi- Türkiye’nin değil “cümle cihan âlimi” sayılan, va-
zim kalmadı yüzümüz” kitsiz kaybına hep birlikte yandığımız “Erol Gün-
gör’e Ağıt”ını mı? Yoksa da bir ağıt temasıyla yazdı-
Hele de o ağıtlar, Türk dünyası coğrafyalarına, ğı, “Mebus Osman, mahpus Osman” diye sızlandığı
insanlarına; bizim dünyamıza ve insanlarımıza ya- “Serdengeçti”yi mi? Yoksa yoksa, o her canlı için
kılan ağıtlar: Alın meselâ Kırım ağıtı olan “Öksüz mukadder, malûm “uzun gece”yi anlatan “Şeb-i
33 1. Sayı Şubat 2024