Page 5 - PINARŞBAI Kültür Sanat Edebiyat Dergisi
P. 5
PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat Dergisi
Dr. Mehmet GÜNEŞ
AŞKIN DESTÂNINI YAZAN, “SÖZ MÜLKÜNÜN SULTANI” OLAN
SON SERDENGEÇTİ-ABDURRAHİM KARAKOÇ
Hayâtını Î’lâ-yı Kelîmetullah için Nizâm-ı Âlem Abdurrahim Karakoç; şiirleriyle birkaç neslin yetiş-
Ülküsü’ne adayan; mesine vesile olmuş, gönüllerde “gül” kokulu bir çerağ
îman, ihlâs, ahlâk, fazîlet, karakter, ideâlizm ve uyandırmış, şiir vadisinde derin izler bırakmış ve pek
mücâdele timsâli olan; çok şairi etkileyerek kendine has bir çığır açmış olan
7 Haziran 2012 günü Âlem-i Cemâl’e vuslat için çok önemli bir erbâb-ı kalemdir.
Hakk’a yürüyen Karakoç’un şiirleri, her açıdan nev’i şahsına mün-
Kıble yürekli, “Gül” gönüllü, Hilâl bakışlı, Hz. hasır bir üslûp ve edebî kıymete sâhiptir. Hecenin zir-
Hamza duruşlu vesi olan Abdurrahim Karakoç; Türk halk şiirini kendi
içinde yenileyerek yeni ufuklara taşımış, ona yeni bir
Kürşad tavırlı ve Tûran düşünceli Abdurrahim soluk, farklı bir söyleyiş getirmiş, halk edebiyatını bâkir
Karakoç Ağabeyimi; ifadeler, olağanüstü benzetmeler ve yepyeni imgelerle
vefâtının 12. sene-i devriyesinde rahmet ve buluşturmuştur. O; dizelerindeki harf ve kelime armo-
Fâtihalarla yâd ediyorum. nilerinde çok ritmik bir müzikalite yakalamış, kâfiye ve
Şiir, fikir ve nesir dünyamızın müstesna bir ismi olan rediflerde ise sağlam bir ses ahengi oluşturmuştur. Bu
Abdurrahim Karakoç, yirminci asır Türk edebiyatının da Abdurrahim Karakoç şiirlerinin kolayca ezberlene-
önemli ediplerinden; inanç, ideâl, kültür ve aksiyon bilir olmasını sağlamıştır.
adamlarından; üslûp sâhibi nâsirlerinden, son devir O, halk şiirine hem gelenek damarından beslenen
Türk şiirinin şahdamarlarından ve ‘‘dünün, bugünün ve hem de modern bir anlayışla yarınlara seslenen kentli
yarının’’ şairlerindendir. bir çehre ve farklı bir muhteva kazandırmıştır. Bütün bu
Gazetecilik ve yazarlık da yapan, pek çok soysal ve üstün özellikler onu hiç kimseye benzemeyen bir şair
siyasi faaliyetin içinde bulunan, en zor şartlarda bile yapmış ve bir tek mısraını bile duysanız; ‘Bu Abdurra-
mücadele bayrağını dalgalandıran ve idealizminden him Karakoç şiiridir.’ dedirtecek bir üslûp orijinalliğini
asla taviz vermeyen mangal yürekli bir dâvâ adamı olan ortaya çıkartmıştır.
Abdurrahim Karakoç; sadece şiir değil, nesirde de güç- Abdurrahim Karakoç’un şiirinde; Yunus’un sevgi-
lü bir kalemdir. O; şiirde olduğu gibi fikrî yazılarında sinden, Dadaloğlu’nun tavrından, Karacoğlan’ın aş-
da çok ironik, çok derin ifadeler yakalamıştır. Ama Ka- kından, Seyrânî’nin tarzından, Emrah’ın söyleyişinden,
rakoç’un esas şâhikalaştığı alan, hiç şüphesiz şiirdir ve Fuzûlî’nin sesinden, Ârif Nihat’ın nefesinden, Necip Fâ-
onun edebiyat dünyasındaki en önemli özelliği zirveler- zıl’ın zekâsından, Neyzen’in hicvinden, Âkif’in ruhun-
den seslenen çok usta bir şair olmasıdır. dan ve halk türkülerinin şuurundan renkler ve ışıltılar
Edebiyata ideolojik bir pencereden bakmayanların hissedilse de Karakoç’un şiirlerinin bunların hepsinin
ve onu yakından tanıyanların müşterek kanaati odur dışında kaldığını, onun kendine has bir söyleyiş ve
ki; Abdurrahim Karakoç, Türk edebiyat tarihinin yanı üslûba sâhip olduğunu fark edersiniz… Bu durumun
sıra, Türk milletinin gönül defterine de ismini altın idrakinde olan Abdurrahim Karakoç, Lütfü Şehsuva-
harflerle yazdırmış olan ‘Türk şiirinin ve ideâlizminin roğlu’na verdiği bir röportajda kendisini tarif ederken;
son efsânesidir. Aynı zamanda Karakoç hem millîliğin “Ben ne Karacoğlan’ım ne Yunus’um ne de Fuzûlî’yim,
1
zirvesine yükselmiş hem de lirik ve pastoral şiirlerinde ben benim.” demiştir.
evrensel seviyeyi yakalamıştır. Abdurrahim Karakoç’un şiirleri, teknik olarak son
Bir karakter âbidesi de olan Abdurrahim Karakoç derece sağlam olduğu gibi; sembol, tasvir, kâfiye ve ifa-
hem başı dik dağın hem de boynu bükük menekşenin de çeşitliliği, kelime zenginliği, ironik güzellik, mana
hâlet-i rûhiyesiyle temâyüz etmiş “Kıble” yürekli, “gül” derinliği ve hikmetli söyleyiş açısından da çok özeldir.
gönüllü, “hilâl” bakışlı bir güzel insan; Allah’tan (c.c.) Nev’i şahsına münhasır bir üslûbun sâhibi olan Kara-
başka hiçbir şeyden korkmayan bir serdengeçti ve “dün- koç; sanat değeri çok yüksek şiirler yazmış ve edebiyat
2
yayı dünyada boşayıp giden” muttakî bir mü’mindir. tarihimizin zirvelerini mesken tutmuştur.
Abdurrahim Karakoç; 80 yıllık hayâtını Hakk’a ve Abdurrahim Karakoç’un şiirleri; coşkulu anlatımı,
Türk milletine adamış, bu yolda kalemini kınından sıy- vurgulu ve yalın ifadelerindeki modern tasvirleri, sem-
rılmış bir kılıç gibi kullanmış, yüreği vatan sevgisinin bollere yüklediği manalarda yatan özgün benzetmeleri,
harman yeri olmuş ve Anadolu’nun bütün renklerini, zıtlıkların ahengini ortaya koymadaki ifade gücünün
çiçeklerini, dağlarını, yaylalarını, ovalarını, sevdâlarını, derinliği, herkesin kullandığı kelimelere hiç kimsenin
kavgalarını, halkımızın çektiği çileleri ve sosyal mese- tasavvur edemediği anlamlar yüklemedeki mahareti
leleri şiirlerine taşırken, “söz atının eyerini altınla, gü- ve ifadelerine çarpıcı nüanslar kazandırmadaki ustalı-
müşle savatlamış” bir gönül adamıdır. ğıyla öne çıkmaktadır. Karakoç’un şiirlerinde basit gibi
3
1 Dr. Mehmet Güneş, Gittikçe Artan Yalnızlığımız, 518-568; Cümle Yayınları, Ankara, görünen öyle derin ifadeler vardır ki, içine girip anlam
2015. denizinde ilerlediğinizde, nice derinliklerle karşılaşır ve
2 Abdurrahim Karakoç; Bütün Şiirleri - 3, Taş Yazısı, 111; Kadim Yayınları, Ankara, “sehl-i mümteni”nin en mükemmel örneklerine şâhit
2019.
olursunuz. O’nun şiirlerini okuduğunuzda; suskun kal-
3 Bahaeddin Karakoç
03 3. Sayı Haziran 2024