Page 34 - PINARŞBAI Kültür Sanat Edebiyat Dergisi
P. 34
PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat Dergisi
Ömer Faruk GÜLLÜ
SİSTEMİN DIŞINA İTİLEN BİREYLER
Yazımın amacı sık sık kendime yaptığım öz eleş- 11.sınıfa kadar okula devam eden yetenekli bir
tirilerin bir benzerini içinde yaşadığım topluma kızım, ressamlara ve karikatüristlere çalışmalarıy-
da yapmaktır. Mademki öğretmenin işi insanla- la taş çıkarırken, bir defa erkek arkadaşlarının da
dır, toplumladır, öyleyse gördüğü kanayan yaraya bulunduğu arkadaş grubuyla kafede oturdu diye
çare araması gereken de yine öğretmen olacaktır. okuldan alınması doğru mu?
Yazıma seçtiğim başlık “Sistemin Dışına İtilen Bi- Öğretmen olmanın en acı en çaresiz yanı: bun-
reyler” de bu yaraya aradığım çarenin yardım çığ- ca trajediye en yakından tanık olup, hiçbir şekil-
lığıdır. Basitten karmaşığa doğru gitmek gerekirse, de müdahale edememek, hiçbir şeyi düzeltemeyip
eğitim sisteminin dışına itilen bireylerin kademeli seyirci koltuğunda bırakılmak olsa gerek. Ken-
olarak çalışma sisteminin, hukuk sisteminin ve en di oğlun, kızın, kardeşin gibi gördüğün hayatına
nihayetinde toplumsal hayatın dışına itilen bireyle- dokunduğun fidanların kuruyup solmasına engel
re dönüşmesi kaçınılmaz bir durumdur. olamamak çaresizlik merdiveninin çok yüksek bir
Söz konusu sıkıntıyı tek bir sebep ile izah etmeye basamağı…
çalışmak acemi ve olgunlaşmamış bir değerlendir- Saygı duyduğum bir ağabeyime, bir idareci bü-
me olacaktır. Elbette ki sosyolojik, psikolojik hatta yüğüme meslek hayatımın ilk yıllarında bir mesele
genetik birçok farklı etmen vardır; fakat parça- için: “Bu da bizim sorumluluğumuz, bir şeyler yap-
lanmış aileler bahsi geçen bireylerin ortaya çıktığı malıyız.” dediğim zaman, bana verdiği cevap duru-
en yaygın ortamlardır. Bugün bakıldığında okula mun özeti aslında: “Yetkisiz sorumluluğun adıdır
uyum sağlamakta, programa ayak uydurmakta ve öğretmenlik. Sen de göreceksin kardeşim”
kurallara itaat etmekte zorlanan, disiplin kurulları- Keşke öğrencileri değil de asıl suçlu olan ebevey-
nın görüşmelerine sürekli olarak konu olan, maa- nlerini verebilsek disiplin kuruluna, keşke öğren-
lesef zaman zaman örgün eğitim sistemi dışına çık- cilere uygulanmadan önce aile kurmak isteyenlere
mak/çıkarılmak zorunda kalan/kalınan öğrenciler zorunlu olsa ölçme- değerlendirme teknikleri, keş-
ekseriyetle parçalanmış ailelerin çocuklarıdır. ke AKY (Aile Kuracaklar Yeterlilik) testi ile seçilse
Kısacık eğitimcilik yolculuğumda hayatına do- anneler ve babalar.
kunmaya çalıştığım birkaç öğrenci kardeşimi, oğ-
lumu, kızımı (isimlerini anonim tutarak) örnek
verip sorular soracağım:
Gözlerinin önünde gerçekleşen olaydan şok
oldu. Sesi duyanlar yetişene kadar kendini unutup
küçük kardeşinin gözlerini kapatmak zorunda ka-
lan bir oğlum, 10.sınıfta yaptığı yaramazlıktan do-
layı disiplin kurulunda ne ceza almalı?
32 3. Sayı Haziran 2024