Page 34 - PINARŞBAI Kültür Sanat Edebiyat Dergisi
P. 34

PINARBAŞI Kültür Sanat Edebiyat Dergisi

                                                   Ömer Faruk GÜLLÜ
                                     SİSTEMİN DIŞINA İTİLEN BİREYLER


              Yazımın amacı sık sık kendime yaptığım öz eleş-   11.sınıfa kadar okula devam eden yetenekli bir
           tirilerin bir benzerini içinde yaşadığım topluma  kızım, ressamlara ve karikatüristlere çalışmalarıy-
           da yapmaktır. Mademki öğretmenin işi insanla- la taş çıkarırken, bir defa erkek arkadaşlarının da
           dır, toplumladır, öyleyse gördüğü kanayan yaraya  bulunduğu  arkadaş  grubuyla  kafede  oturdu  diye
           çare araması gereken de yine öğretmen olacaktır.  okuldan alınması doğru mu?
           Yazıma seçtiğim başlık “Sistemin Dışına İtilen Bi-   Öğretmen olmanın en acı en çaresiz yanı: bun-
           reyler” de bu yaraya aradığım çarenin yardım çığ-  ca trajediye en yakından tanık olup, hiçbir şekil-
           lığıdır. Basitten karmaşığa doğru gitmek gerekirse,   de müdahale edememek, hiçbir şeyi düzeltemeyip
           eğitim sisteminin dışına itilen bireylerin kademeli   seyirci koltuğunda bırakılmak olsa gerek. Ken-
           olarak çalışma sisteminin, hukuk sisteminin ve en   di oğlun, kızın,  kardeşin gibi gördüğün  hayatına
           nihayetinde toplumsal hayatın dışına itilen bireyle-  dokunduğun fidanların kuruyup solmasına engel
           re dönüşmesi kaçınılmaz bir durumdur.              olamamak çaresizlik merdiveninin çok yüksek bir
              Söz konusu sıkıntıyı tek bir sebep ile izah etmeye  basamağı…
           çalışmak acemi ve olgunlaşmamış bir değerlendir-     Saygı duyduğum bir ağabeyime, bir idareci bü-
           me olacaktır. Elbette ki sosyolojik, psikolojik hatta   yüğüme meslek hayatımın ilk yıllarında bir mesele
           genetik birçok farklı etmen vardır; fakat parça-   için: “Bu da bizim sorumluluğumuz, bir şeyler yap-
           lanmış aileler bahsi geçen bireylerin ortaya çıktığı   malıyız.” dediğim zaman, bana verdiği cevap duru-
           en yaygın ortamlardır. Bugün bakıldığında okula    mun özeti aslında: “Yetkisiz sorumluluğun adıdır
           uyum sağlamakta, programa ayak uydurmakta ve       öğretmenlik. Sen de göreceksin kardeşim”
           kurallara itaat etmekte zorlanan, disiplin kurulları-  Keşke öğrencileri değil de asıl suçlu olan ebevey-
           nın görüşmelerine sürekli olarak konu olan, maa-   nlerini verebilsek disiplin kuruluna, keşke öğren-
           lesef zaman zaman örgün eğitim sistemi dışına çık-  cilere uygulanmadan önce aile kurmak isteyenlere
           mak/çıkarılmak zorunda kalan/kalınan öğrenciler    zorunlu olsa ölçme- değerlendirme teknikleri, keş-
           ekseriyetle parçalanmış ailelerin çocuklarıdır.    ke AKY (Aile Kuracaklar Yeterlilik) testi ile seçilse
              Kısacık eğitimcilik yolculuğumda hayatına do-   anneler ve babalar.
           kunmaya çalıştığım birkaç öğrenci kardeşimi, oğ-
           lumu,  kızımı  (isimlerini  anonim  tutarak)  örnek
           verip sorular soracağım:
              Gözlerinin önünde gerçekleşen olaydan şok
           oldu. Sesi duyanlar yetişene kadar kendini unutup
           küçük kardeşinin gözlerini kapatmak zorunda ka-
           lan bir oğlum, 10.sınıfta yaptığı yaramazlıktan do-
           layı disiplin kurulunda ne ceza almalı?





































                                                          32                                  3. Sayı Haziran 2024
   29   30   31   32   33   34   35   36